Fra redaktøren: Tidligere i dag introduserte Coca-Cola “Taste the Feeling”, vår første globale markedsføringskampanje på syv år. Vi inviterte Ted Ryan, direktør for Heritage Communications i The Coca-Cola Company, til å reflektere over slagord og kreative kampanjer som har gledet forbrukere i over ett århundre.

Reklameslagord er en del av forbrukernes hverdagsliv rundt om i verden, og Coca-Cola kan skilte med noen virkelig supre slagord i løpet av sin 130-årige historie.

Vår aller første reklame ble publisert i avisen Atlanta Journal den 29. mai 1886, bare få uker etter at drikken første gang ble servert i Jacobs' Pharmacy. Annonsen inneholdt et av våre eldste slagord: “Delicious and Refreshing.” De to ordene skulle vise seg å dukke opp på nesten alle annonser eller markedsføringsdeler (brett, klokker, etc.) frem til 1920.

På midten av 1890-tallet, ansatte The Coca-Cola Company Massengale Advertising av Atlanta. De produserte svært elegante reklamer for selskapet med slagord som “Coca-Cola is a Delicious Beverage, Delightfully in Harmony With the Spirit of All Outings,” “The Great National Temperance Drink,” eller “Coca-Cola Revives and Sustains.”

Se bildegalleri med fullskjerm Coca-Cola ordslag.


Mens disse ordrike slagordene var moderne den gang, øynet selskapets president, Asa Candler, og leder av reklame, Samuel Candler Dobbs, trenden mot nasjonal magasinreklame med standardisering av fire-farget trykk, som gjenga dynamiske annonser på en mer visuell måte enn deres forgjengere i svart-hvitt.

For å produsere denne forsterkende reklamen, hyret Candler og Dobbs D'Arcy byrået fra St. Louis. D'Arcy spilte en viktig rolle i å skape en merkevare for Coca-Cola. W.C. D’Arcy ble assosiert med Coca-Cola de neste fire tiårene (han har til og med sittet i styret) før han gikk av i 1945. Sammen med sin kreative leder, Archie Lee, laget han noen av de beste slagordene i reklamens historie.

Mens “Delicious and Refreshing” var del av planen, var D’Arcys første store endring å tilføre en pil i all reklame og emballasje med tilføying av slagordet “Whenever You See an Arrow, Think of Coca-Cola.” I 1907 la man til slagordet “Good to the Last Drop,” (ja, vi slo Maxwell House med denne) i reklamen. [JM1] Teamet fikk sitt gjennomslag i 1920 da de skapte “Thirst Knows No Season” (1922) og vårt lengste slagord, “The Pause That Refreshes” (1929). Denne kampanjen ble brukt i en eller annen form de neste tre tiårene.

Reklamen endret seg etter andre verdenskrig, da musikk og jingler begynte å spille en stadig viktigere rolle i kampanjene. Slagordene ble kortere for å passe inn i en fengende melodi. I 1955 begynte Coca-Cola å lete etter et annet byrå med spesialisering innen moderne radio- og TV-reklame. I 1956 ble McCann Erickson utnevnt som verdensledende reklamebyrå for Coca-Cola. Endringene innen reklame var dramatiske, og når McGuire Sisters sang “Be Really Refreshed," var selskapet helt på høyde med sin tid.


I 1963 skrev Bill Backer, kreativ direktør for McCann, jinglen "Things Go Better with Coke", og fikk Limeliters til å spille inn en demo i en nedslitt leilighet på 57th Street i New York. Backer måtte skjøte sammen flere taper, og man kan fortsatt høre mange feil i opptaket. Men selskapet elsket den, og brukte den som demo de neste seks årene! Backer utviklet også slagordet, “It’s the Real Thing,” som teamet hans skrev “I’d Like to Buy the World a Coke” for i 1971.

Innen 1993, med den kontinuerlige utviklingen innen reklame, skiftet The Coca-Cola Company nok en gang byrå. Vi ansatte CAA (Creative Artists Agency) for å utvikle reklamer for Coca-Cola. CAA satte de beste og smarteste produsentene og lederne i bransjen til å produsere reklamer basert på slagordet, “Always Coca-Cola” (1993). Foregangsmenn som Ken Stewart (mesterhjernen bak den ikoniske Coca-Cola Polar Bears) og Rob Reiner lagde reklamene, og jinglen ble en øyeblikkelig klassiker.

Animert reklamer har alltid vært et fast innslag for Coca-Cola , og kampanjene “Coke Side of Life” (2006) samt “Open Happiness” (2009) var blant de beste selskapet noen gang har produsert, inkludert “Grand Theft Auto,” “It’s Mine” og “Happiness Factory.”

Slagordets natur er å “klistre seg til hjernen”. Hensikten med reklame er at folk skal assosiere slagordet med en bestemt merkevare. Coca-Cola er så heldige å ha hatt noen av de mest kreative talentene innenfor reklame til å jobbe med sin markedsføring. Mens den fiktive Don Draper fra Mad Men alltid hadde et slagord klart, er det i den virkelige verden industrigiganter som W.C. D’Arcy, Archie Lee og Bill Backer som har produsert de største slagordene, jinglene og reklamene verden har sett.

Ted Ryan er direktør i Heritage Communications i The Coca-Cola Company.

Relaterte artikler

Historie, Merkevarer, Reklame, Coca-Cola, Coca-Cola life, Cola-cola Zero, Diet Coke, Globalt, Taste the feeling.