Hvem bidrar mest til å gjøre Norge og verden til et mer bærekraftig sted de neste tiårene? Det ønsker Dagens Næringsliv å finne ut av. Svaret får vi i september.

Kanskje la du merke til den grønne utgaven av D2 i slutten av juni? Forsiden var preget av 30 navn og den forklarende teksten: D2 har kåret 30 personer under 30 år som vi tror kommer til å gjøre verden til et bedre sted. Dette magasinet handler om disse ledestjernene.

Felles for de nominerte er at de er unge og uredde mennesker som gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper vil bidra til et bedre og mer bærekraftig samfunn. Tanken er at en ledestjerne kan finnes i alt fra næringsliv, forvaltning, landbruk, politikk og forskning til idrett, kultur og frivillige organisasjoner.

Trenger løsninger som fungerer

– Vi trenger å løfte frem unge som kan lede samfunnet i en bærekraftig retning. De som kan vise til konkrete resultater med potensial til å skalere opp. Det kan bli mye prat om bærekraft og vi trenger løsninger som faktisk funker og som kan nå mange mennesker, uttalte Mai Oldegard i Telenor til D2.

Oldegard sitter i juryen sammen med blant andre Jenny Skavlan med gjenbruk-appen Tise, Kjetil Trædal Thorsen fra Snøhetta og Silje Lundberg i Naturvernforbundet. I løpet av sommeren skal de plukke ut ti finalister blant de 30, og i september kåres vinneren – med god hjelp av Coca-Cola.   

Stolt samarbeidspartner

– Coca-Cola har en uttalt ambisjon om A World Without Waste. Da trenger vi unge ledestjerner til å hjelpe oss og andre med å løse utfordringene verden står overfor. Derfor er Coca-Cola med som stolt samarbeidspartner når D2 skal finne neste generasjons ledestjerner, sier Magnus Godiksen som er kommunikasjonsansvarlig i Coca-Cola European Partners Norge.

Som hovedsamarbeidspartner støtter Coca-Cola prosjektet Ledestjerner – 30 under 30. I tillegg vil det gjennom sommeren komme artikler og videoer i D2 og på dn.no som handler om hvordan Coca-Cola aktivt jobber med temaer som miljø, mangfold, samfunnsansvar, innovasjon, sukkerreduksjon og plast.

– Samarbeidet med D2 gir oss mulighet til å synliggjøre hvordan Coca-Cola jobber med temaer knyttet til vår handlingsplan for bærekraft - This is Forward - og ambisjonen om «A World Without Waste» i et mye større format i Norge, forteller Godiksen og fortsetter; I tillegg får vi være med på å skape en arena der den neste generasjonen kan formidle hva de tenker om hvordan vi skal løse utfordringene verden står ovenfor. Det er verdifull innsikt for oss når vi skal gjøre selskapet vårt enda mer bærekraftig.

Les mer om hva Coca-Cola gjør for å få et mer bærekraftig samfunn.

Hvem er din favoritt?

Gi din stemme her!


30 under 30

Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 personer under 30 år som de tror vil gjøre verden til et bedre sted gjennom bærekraftige ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

En ledestjerne kan finnes i alt fra kultur til næringsliv, fra arkitektur til landbruk, fra forvaltning til idrett og frivillige organisasjoner.

Kåringen presenteres i samarbeid med Coca Cola, Ragn-Sells, EY og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og NMBU Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

De 30 ledestjernene ble presentert i D2 21.juni. Av disse vil en jury velge ut ti finalister. Vinneren kåres på et arrangement i september.


D2s Ledestjerner

  • Er under 30 år.
  • Jobber aktivt, profesjonelt eller frivillig, for å fremme ett eller flere av FNs bærekraftmål. Vi legger spesielt vekt på målene som handler om klima og miljø.
  • Utmerker seg med ideer, handlekraft eller lederegenskaper, og vilje til å utfordre etablerte sannheter.
  • Er norsk statsborger eller permanent bosatt i Norge.