I løpet av høsten 2018 byttet Coca-Cola ut 100 bensin- og dieselbiler med flunkende nye elbiler. Og enda flere skal det bli.

Coca-Cola er blant de første store selskapene i Norge som virkelig satser på elektriske personbiler. Før nyttår ble 100 firmabiler byttet ut med Opel Ampera-e. Intensjonen er totalt 280 i løpet av de neste to årene.

Med inntoget av elbiler følger også behovet for ladepunkter. Derfor er det satt opp 176 ladere ved hovedkontoret på Lørenskog. Coca-Cola sørger også for at det blir montert ladere hjemme hos medarbeiderne som trenger det. Strømmen betales av selskapet.

Coca-Cola i førersetet

Coca-Colas satsing på miljøvennlige og elektriske firmabiler er banebrytende, ikke bare i Norge men også internasjonalt.

– Avtalen om leveranse av 280 firma-elbiler til Coca-Cola European Partners Norge er den største firmabilkontrakten i Norge på leasing av elbil i privat sektor. Den er banebrytende også sammenlignet med andre land, uttalte Michael Benabdallah i Arval, en av verdens største leverandører av leasing- og firmabilløsninger, da avtalen var et faktum tidligere i høst.

Vinn-vinn

Omleggingen til elbiler er både positivt for miljøet og god business for Coca-Cola. Når 100 selgere bytter ut diesel- eller bensinbilen med en helelektrisk bil sparer de miljøet vårt for utslipp av 300 tonn CO2 i året. Melissa Hernandez er selger i Coca-Cola European Partners Norge, og er blant dem som kunne sette seg bak rattet på en splitter ny Opel Ampera-e i høst. Hun forteller om sin erfaring så langt:

– Jeg er vel en av de selgerne i Oslo som har lengst distanse mellom kundene. Elbilen fungerer helt utmerket både i jobb og på privaten. Det er en god bil å kjøre, lett å lade og jeg får plass til det jeg trenger i min hverdag. Nå som kulden har satt sine spor merker jeg at det blir en større utfordring for meg når jeg har kunder ut av Oslo. Jeg må lade oftere og det tar noe lengere tid å stå på en hurtiglader enn i sommer. Men med rett planlegging så funker det alltid. Et stort pluss på vinteren er forvarmeren som tiner isen, varmer opp setene og ikke minst rattet, smiler Melissa.

Hva synes du om at arbeidsgiveren din bytter ut bilparken og satser elektrisk?

– Det er veldig gøy å få være med på denne satsningen. Coca-Cola blir nok et eksempel på at det er mulig også for bedrifter å bidra til å gjøre Norge grønnere. Jeg håper flere vil la seg inspirere til å gjøre samme endring, fortsetter Melisa Hernandez.

Næringslivet kommer

Mens norske privatbillister har omfavnet elbilen, har mange bedrifter hengt litt etter. Når miljøstiftelsen Zeros leder Marius Holm uttaler at han er positiv til at et stort selskap som Coca-Cola velger elbiler, er det også fordi han ser det som et tydelig tegn på at næringslivet er i gang med å fase ut bensin- og dieselbiler. Han mener det er viktig at politikerne gjør det enkelt for næringslivet å ta gode miljøvalg.

Det er Stein Rømmerud, administrerende direktør i Coca-Cola European Partners Norge enig i.

 – Vår overgang til elbiler er et godt eksempel på at næringslivet viser vei når politikerne legger til rette for det med god miljøpolitikk, sier han.

Coca-Cola er altså blant de første til å gjøre store grep som dette. Hvorfor akkurat nå?  

– Vi gjennomfører denne elbilsatsingen fordi det er riktig for miljøet, og fordi dagens elbilpolitikk gjør det gunstig økonomisk – både for selskapet og for de ansatte. Gjennom vår deltakelse i klimanettverket Norge 203040 ser vi at flere store aktører i næringslivet tenker i samme retning. I tillegg ser vi at medarbeiderne ønsker og forventer at vi tar slike grep, avslutter Stein Rømmerud.