Riedel ledet smakseminarer hos Coca-Cola for å prege glassdesignet

Nå har Coca-Cola fått noe til felles med Chardonnay, Cabernet og Champagne.

Riedel Crystal, en 258-årig produsent av spesialglass, kjent i vinverdenen for sine smakstilpassede stetteglass og karafler, har lansert et glass som er designet for å frembringe Coca-Cola flaskens komplekse smaker, aromaer og munnfølelse.

Glasset oppfyller den livslange drømmen til Georg Riedel, 10. generasjons eier av det østerrikske selskapet. Da han fylte fire år, for 60 år siden, kjøpte foreldrene en 12-pakning med Coca-Cola til ham. Han nøt hver eneste slurk, og rasjonerte de små glassflaskene slik at de skulle vare lenge.

"Andre verdenskrig var over, men folk slet fremdeles, så det å kjenne denne søte smaken og brusingen i ganen var en fantastisk åpenbaring," minnes Riedel under et telefonintervju fra Napa Valley, California.

I februar kontaktet Brad Field fra Coca-Cola sitt verdensomspennende lisensteam Riedel vedrørende samarbeid om å spesialprodusere glass, under et handelsmarked i Frankfurt, Tyskland. Riedel gikk med på å utvikle selskapets aller første glass for en alkoholfri drikkevare.

"Da jeg spurte Georg hvem som var vår kontaktperson for prosjektet, svarte han: «Meg» ", forteller Fields. "Engasjementet hans har vært utrolig helt fra den første samtalen."

Han legger til: "Riedel er drikkevarenes Rolls Royce. Han ville lage et glass som kunne minne folk på den særegne opplevelsen det er å nyte en Coca-Cola – og forbinde dette med merkets lange arv – og Riedel var den rette samarbeidspartneren for å få til dette. Vi visste at de ville gjøre mer enn bare å designe et kult glass."

Han refererer til Riedels kreative tilnærming til skreddersydd glassfremstilling, som fusjonerer kunst og vitenskap for å levere den perfekte balansen mellom presentasjon og funksjon. Gjennom omfattende smakseminarer utvikler selskapet et redskap som best uttrykker en bestemt drikkes smak og optimaliserer den multisensoriske drikkeopplevelsen.

I april møttes ledere og markedsførere med dyp kunnskap om Coca-Cola sine smaker i et panel for å evaluere 18 Riedel-prototyper i Atlanta. Anonymt valgte de glasset som best uttrykte kompleksiteten i Coca-Cola sin smaksprofil.
Vinnerdesignet var inspirert av formen på Coca-Cola sin originale konturflaske. Ifølge Riedel vil kombinasjonen av størrelsen og kurven på "bollen" og dens felgdiameter, frigjøre drikkens sødme, krydder og kraft, sammen med dens mer subtile nyanser. Han håper at glasset vil hjelpe kunder å oppleve smaken på en ny måte.

“Vi fremhever aromaene og detaljene av Coca-Cola sin friske sitronkarakter blandet med malt, og dens sødme og syrlighet” sier han. “Dette glasset temmer også Coca-Cola sin brusing, som den har til felles med champagne og parfait, til å dvele på ganen, og produsere denne fantastiske friskheten.”

Tørst nå? Det er hele meningen.

"Effekten et glass har på smak er undervurdert av offentligheten," konkluderer Riedel. "De fleste ser på et glass som et estetisk element på et bord, ikke som et instrument. Vi håper å kunne endre på det."

Coca-Cola + Riedel glass kan kjøpes på Bed, Bath & Beyond og på nett i Coca-Cola Store. Flere forhandlere er forventet å få glasset på lager i de kommende månedene.