I 2013 fikk isbjørnene våre igjen ta plass på TV-skjermen i serien av reklamefilmer som kommuniserte «Open Happiness». De hadde blitt introdusert to tiår tidligere i en TV-reklame i 1993 kalt «Northern Lights». Isbjørnene hadde da gjort alt fra å se på nordlyset med en godt avkjølt Coca-Cola, til å lage engler i snøen og blir venner med en lundefugl.

Den berømte annonsen fra 1993 ble skapt av Ken Stewart som hentet inspirasjonen fra sin labradorvalp.

Det lå mye arbeid bak de myke og tørste karakterene. Stewart fikk hjelp av Los Angeles-baserte Rhythm & Hues til å animere isbjørnene. De brukte det som på den tiden var det nyeste innen datagrafikk.

Med storyboards laget av illustratøren Eugene Yelchin, laget Stewart og mannskapet hans blyantskisser av bjørnene. Deretter studerte de filmer og bilder av isbjørn for å forstå hvordan de beveger hode, kropp og ben. En skulptør skapte bjørnehodene i leire for å virkelig definere utseendet deres.

Siden 1993 har vi fått se en rekke ulike reklamefilmer og annonser med isbjørnene. Før OL i 1994 kjørte de kjelke og utmerket seg i en hoppbakke. En jul pyntet de juletre og en annen gang bygde en isbjørnfamilie snøbjørner utenfor hjemmet sitt i Arktis.

Vi stilte noen spørsmål til Todd Shifflett, en av de som jobbet med de visuelle effektene til «Northern Lights» som digital artist.

Å arbeide med datagrafikk den gangen, er svært forskjellig fra i dag. Hva vil du si var den største utfordringen da dere ga liv til isbjørnene?

Selv for våre kraftigste datamaskiner, var det vanskelig å tegne 3D-modeller, så vi benyttet oss av en rekke triks for å få isbjørnene til å se rufsete ut, uten egentlig å kunne tegne pelsen. Hvis du ser på hvordan bjørnene har forandret seg, er det ganske tydelig hvordan teknologien har utviklet seg gjennom årene.

Har du noen spesielle minner du vil dele?

Å, ja. Dette var lenge før du kunne lagre sikkerhetskopier i skyen. Vi måtte lage fysiske kopier på tape i et studio, noe som var svært arbeidskrevende og som tok mange timer. Vi hadde flere folk enn PC-er. Ingen av oss sov særlig mye i løpet av prosjektet. Jeg var helt fersk, og en natt da jeg jobbet, kom jeg i skade for å skrive inn en kommando som slettet alt innholdet på harddisken. Jeg fikk panikk fordi jeg trodde jeg hadde slettet alt, så jeg gikk inn i studio og tilstod det jeg hadde gjort. Heldigvis fant jeg noen som kunne hjelpe meg med å gjenopprette fra sikkerhetskopien, og prosjektet kjørte videre som om ingenting hadde skjedd.

Hvordan ble den første isbjørnfilmen mottatt av publikum?

Reklamefilmene plasserte oss virkelig på kartet. Etter at de var sendt på TV, ble de så populære at Coca-Cola bestemte seg for å produsere flere filmer. Jeg var med og laget tre filmer, inkludert en der isbjørnfamilien fraktet et juletre utfor en bakke og en før OL i 1994. Teknologien utviklet seg raskt, og vi kunne oppdatere animasjonene uten at isbjørnenes utseende endret seg for mye. Etter hvert ble de enda mer rufsete i pelsen, og de nye verktøyene gjorde at vi kunne animere flere bjørner av gangen. Det var en spennende tid, og det er hyggelig å vite at folk fortsatt ser tilbake på filmene som et tydelig avtrykk i datagrafikkens historie.

Se isbjørnene gjøre sine isbjørnting i denne filmen fra 2013, produsert av Ridley Scott!