Historien om julelastebilene fra Coca-Cola


Les om den 20 år gamle historien bak våre legendariske julelastebiler som dukket opp på TV-skjermen for første gang jula 1995. Her får du vite alt om dem, og hvordan de har endret seg gjennom årene.

De har blitt et kjent innslag på TV-skjermen i jula – en karavane av blinkende julelastebiler på vei gjennom et snødekt vinterlandskap. Det er sikkert slik du er vant til å se "Holidays Are Coming". Siden de dukket opp for første gang, har de blitt et etterlengtet innslag for mange.

I dag kan du faktisk oppleve julelastebilene utenfor TV-skjermen når de kjører gjennom Storbritannia på sin årlige juleturné. Men før du bestiller juletur til Storbritannia, kan du bli bedre kjent med historien bak lastebilene og hvordan de gikk fra TV-reklame til ikonstatus.

1995
Julelastebilene fra Coca-Cola ble skapt av reklamebyrået Doner W.B som årets julekampanje. Kampanjen het "Christmas Caravan" og de spektakulære spesialeffektene ble skapt av ingen ringere enn Industrial Light & Magic, selskapet som stod bak effektene til Star Wars-filmene.

Bildene på sidene av lastebilene representerer julenissen som er skapt av Haddon Sundblom. Filmene avsluttes med at julenissen hever en flaske og skåler for jula.

1996
Lastebilene introduserte senere den nye juleemballasjen. «The Santa Pack» er preget av Sundbloms velkjente bildekunst og fås i USA, Storbritannia, Australia, Hong Kong, Sør-Afrika, Singapore og Filippinene.

1998
Reklamen med navnet «Christmas Caravan III» vises i mer enn hundre land og blir sett av millioner av TV-seere. Fortsatt i dag er den en av de mest populære reklamefilmene som Coca-Cola noen gang har laget.

1999
"Journey" er innspilt i et vakkert vinterlandskap i Vancouver i Canada. Tre lastebiler ble brukt (med datateknologi ble de gjort om til 40) sammen med 40 skuespillere. I reklamefilmen blir lastebilene gjort levende gjennom en julefortelling som en gutt og farfaren hans leser sammen.