På Thokozane Fast Food i Bushbuckridge-området i Sør-Afrikas Mpumalanga-provins, samles en gruppe unge studenter rundt en Coca-Cola-kiosk med trådløst nett for å gjøre undersøkelser til et skoleprosjekt og sende e-poster.

Nesten 700 engelske mil lenger sør, i Quno i Eastern Cape-provinsen, samles folk i alle aldre seg rundt en lignende kiosk nær Sasol Integrated Energy Centre (SIEC).

Coca-Cola Sør-Afrika og BT Global Services begynte å samarbeide for omtrent seks måneder siden for å gi gratis Internett til bygdesamfunnene i Sør-Afrika hvor nettilgangen er begrenset. Coca-Cola installerer kjølerne, og BT gir design og støtte, tilkoblingsmuligheter, samt businesstrening.

"Gjennom dette prosjektet, tilbyr vi ikke bare forbrukerne en forfriskning gjennom våre drikkevarer, men også gjennom teknologi," sier David Visser, senior manager, IT forretningstjenester, Coca-Cola Sør-Afrika. "Tilgang til gratis internett vil gjøre det mulig for studenter og skolebarn i området å øke sin kunnskap gjennom forskning og samtidig gi gründere og småbedriftseiere i samfunnet mulighet til å styre noen av sine bedriftsgjøremål på nett."

Lokale kan besøke kioskene og bruke nettbrett for å få tilgang til Internett. Kjøp av drikke er ikke påkrevd.

"Barn kan komme og gjøre prosjektene sine gratis ... de trenger ikke å betale noe," sier Zama Ddlovu for Sisco distributører, en Coke-partner. "Vi trenger flere slike prosjekter fordi de styrker samfunnene og gir oss tilgang til informasjon."

Nettkioskene er strategisk plassert nær kjøpesentre og skoler for lett tilgjengelighet. Slik kan de lokale kombinere daglige aktiviteter med muligheten til å få tilgang til Internett for bedrifts- og utdanningsformål. SIEC ligger for eksempel nær en populær taxi-holdeplass. Denne har flest kvinner i ledelsen, og vil tjene på økt menneskestrøm.

Duncan van Jaarsveld i BT (venstre) og David Visser i Coca-Cola Sør-Afrika i Mpumalanga provinsen.)

Pilotprosjektet som går over etter år vil fokusere på disse to stedene. Basert på resultatene, vil Coca-Cola og BT vurdere å utvide programmet til andre steder i Sør-Afrika, og videre derfra.

Ideen til prosjektet oppsto i Silicon Valley i California, der Coca-Colas leder for virksomhetsarkitektur, Alan Boehme, undersøkte måter å bygge et utdanningsprogram ved hjelp av Coke-eiendeler – salgsautomater og kjølere – i samarbeid med en teleleverandør.

Etter samtaler med flere tekniske insidere rundt om i verden, kontaktet han Coca-Colas IT-direktør for Eurasia og Afrika, Teoman Buyan, for å identifisere potensielle markeder. Etter først å ha utforsket Tyrkia, skiftet teamet fokus til Sør-Afrika og engasjerte BT og Chantal van Niekerk, informasjonsleder for Coca-Cola Fortune. Piloten ble lansert noen få måneder senere.

"Vi gikk fra konsept til gjennomføring ganske raskt," sier Boehme. "Vi var så heldige å kunne lansere i Sør-Afrika, men selve modellen kan overføres til andre deler av verden."
Bildetekster: Duncan van Jaarsveld i BT (venstre) og David Visser i Coca-Cola Sør-Afrika i Mpumalanga-provinsen