Opp igjennom historien har The Coca-Cola Company fanget tidsånden gjennom sin reklamekunst. Fra de første salgsfremmende kalenderne produsert på 1890-tallet, koblet selskapet seg til det populære designet og livsstilen fra æraen som kunsten representerer.

Coca-Cola Company benyttet seg av arbeidet til de beste kunstnere, inkludert de ledende kunstnerne av America's Golden Age of Illustration. Deres arbeid for selskapet eksemplifiserer det klassiske hel-amerikanske inntrykket de var med på å skape i første halvdelen av det 20. århundret. De berømte illustratørene produserte bilder for The Coca-Cola Company fra begynnelsen av århundret frem til 1960-tallet, da deres kunstform ble erstattet av fotografi i selskapets reklame.

Mye av kunstnernes arbeid på vegne av The Coca-Cola Company er vakkert presentert i en ny bok, Coca-Cola Girls: An Advertising Art History av Chris H. Beyer (Collectors Press, Inc.). Den rikt illustrerte historien fanger selskapets bruk av "strålende, livlige og friske" unge kvinner, alltid kledd i siste mote, i Coca-Cola reklamene siden slutten av 1800-tallet. De aller fleste av selskapets reklameplakater og kalendere presenterte disse vakre kvinnene, som den gang ble synonymt med det mest anerkjente varemerket i verden.

I boken sin – den første kunstboken The Coca-Cola Company har godkjent for trykk – skriver Beyer: "Noe av selskapets mest konsistente reklamefokus har vært fremstillingen av attraktive unge kvinner som overtaler sitt publikum til å nyte et glass 'deilig' og 'forfriskende' Coca-Cola."

Det tidligste eksempelet på bruken av en kunstners signatur av Coca-Cola Company var arbeidet til Hamilton King, en fremtredende kunstner ved århundreskiftet. King illustrerte vakre "Coca-Cola jenter" til kalendere fra 1910 til 1913. Arbeidet hans ble også trykket på serveringsbrett.

I løpet av det neste kvarte århundret, brukte selskapet et bredt utvalg illustratører, der noen av dem signerte sine arbeider. Men de fleste gjorde det ikke. De anonyme kunsthåndverkere lagde flotte illustrasjoner i sterke farger som prydet kalendere og andre salgsfremmende verk.

På midten av 1920-tallet begynte The Coca-Cola Company å jobbe med illustratører som ble synonyme med både Coca-Cola og julenissen. Han het Haddon H. Sundblom.

Lysbildeshow: Det 20. århundrets Coca-Cola reklamekunst