For å oppnå og vedlikeholde en sunn vekt, er det viktig å finne en balanse mellom de kaloriene du spiser og drikker (energi inn) og kaloriene du forbrenner gjennom fysisk aktivitet (energi ut). Som selskap jobber vi for å hjelpe forbrukerne med å håndtere begge sider av ligningen.

Vårt langvarige fokus på forbrukernes velferd begynner med at hver enkelt drikke vi leverer skal være trygg, deilig og forfriskende.

Vi har et globalt engasjement for å bidra til forbrukernes velferd, og gripe fatt i moderne utfordringer som fedme og stillesittende livsstil.

Vi jobber for å inspirere forbrukerne til et sunnere liv gjennom å tilby et bredt sortiment av produkter, en åpen varemerkingspraksis, ansvarsfull markedsføring og støtte til fysiske aktivitetsprogrammer rundt om i verden.

1. Tilbud av lavkalori eller kalorifrie drikkealternativer

Som verdens ledende drikkevareselskap, er vi stolte av å kunne tilby mer enn 3 500 drikker tilpasset enhver livsstil og anledning i mer enn 200 land og områder verden over. Nitten av våre Topp 20-merkevarer har alternativer eller er selv lavkalori eller kalorifrie. Vi tilbyr for tiden mer enn 800 alternativer som er kalorifrie eller med redusert kaloriinnhold over hele verden – nesten 25 prosent av vår globale portefølje.

I Europa har vi mer enn 600 forskjellige drikkeprodukter i vår portefølje, inkludert vann, saft, juice, sportsdrikker, energidrikker og til og med kaffe.
Av våre rundt 140 drikkemerkevarer har 98 lavkalori eller kalorifrie varianter tilgjengelig i markedet og de utgjør 30 % av volumet. Vi teller mengden kalorier i våre drikkevarer som folk nyter i Europa. Totalt sett er det gjennomsnittlige kaloriinnholdet i våre kullsyreholdige brusdrikker i Europa redusert med 10 % fra 2000 til 2010. 30 % av volumet som selges i Europa av våre 140 merker er lavkalori og kalorifrie alternativer. Vi regner med å redusere det gjennomsnittlige kaloriinnholdet i våre kullsyreholdige brusdrikker med ytterligere 10 % innen 2020.

2. Sørge for tydelig merking av ernæringsinformasjon på pakningene våre

Vi har tydelig ernæringsinformasjon, inkludert kaloriinnhold, på alle våre produkter slik at forbrukere kan ta valg som passer deres livsstil. Coca-Cola leder an når det gjelder ernæringsmerking foran på pakninger, og fra 2011 har vi hatt kaloriinformasjon tilgjengelig på fremsiden av nesten alle pakningene våre verden over.

3. Hjelpe mennesker til å komme i fysisk aktivitet gjennom å støtte ulike treningsprogrammer

Fysisk aktivitet er vitalt for en god helse og trivsel, og regelmessig trening vil hjelpe deg til å leve et sunnere og gladere liv. Samtidig viser statistikken at et voksende antall europeere ikke beveger seg nok for egen helse.

Vårt mål er å oppmuntre til en aktiv og sunn livsstil ved å støtte fysisk aktivitet. Gjennom samarbeid med nasjonale organisasjoner, vil vi fortsette å utvide våre programmer for aktiv livsstil for å engasjere unge mennesker, familier og lokalsamfunn.

I 2014 hadde Coca-Cola 90 forskjellige aktiv livsstil-programmer i Europa som aktiverte 3,5 millioner mennesker. Som selskap har vi satt et mål om å aktivere 10 millioner mennesker fysisk gjennom våre programmer innen 2020.
Internasjonalt støttet vi mer enn 290 aktivitetsprogrammer i nesten 125 land over hele verden. Vi jobber for at det skal være solide aktivitetsprogrammer i alle landene vi opererer i.

I tillegg tildelte Coca-Cola Foundation 23 millioner dollar i støtte til fysiske aktivitetsprogrammer verden over i 2013. Du kan lese mer om nordiske aktiv livsstil-programmer her. (LINK TIL PROGRAMMETS NETTSIDE)

4. Ansvarlig markedsføring

I Coca-Cola Company har vi tro på at god markedsføring er ansvarlig markedsføring. Vi har alltid tatt forpliktelsen til å markedsføre våre produkter ansvarlig på alvor.
Vår markedsføring baserer seg alltid på våre retningslinjer for Global Responsible Marketing. Sammen med resten av bransjen i Europa, og også lokalt, er vi del av en rekke tydelige og etterprøvbare bransjeforpliktelser til ansvarlig markedsføring.
Coca-Cola har klare retningslinjer om markedsføring mot barn, og tilstedeværelse i skoler. I praksis betyr disse retningslinjene at vi har en tydelig aldersgrense på aktivitetene våre:

• ingen TV-reklame i forbindelse med media rettet mot barn
• ingen markedsføring i butikker rettet mot barn som forbrukere
• ingen sponsing av arrangementer kun for barn
• ingen produkttesting eller kampanjeelementer for barn under 13 år (i Norge)