Coca-Cola får en finger med i spillet – bokstavelig talt – gjennom en første av sitt slag og unik innholdsintegrasjon med det nye EA SPORTS ™ FIFA 18, som følger karrieren til fotballfenomenet Alex Hunter i virituell form.

I «The Journey: Alex Hunter vender tilbake», signerer Hunter en sponsoravtale som merkevareambassadør for den nye Coca-Cola Zero Sugar og filmer en reklamefilm inspirert av en av de mest ikoniske Coca-Colareklamene som noensinne er laget.

Den datamaskingenererte reklamen er en rekonstruering av merkes klassiske 1979 «Mean Joe» reklame, hvor en ung fan gir amerikansk fotballstjerne «Mean» Joe Greene en flaske med Coca-Cola etter en tøff kamp. I reklamen i spillet, som alle FIFA 18 spillere vil komme til å se, blir Hunter tilbudt en iskald Coca-Cola Zero Sugar av en fan etter å ha forlatt banen.

Denne hyllesten passer naturlig inn i «Journey»-historien, sier Matt Wolf, direktør for underholdning og strategiske allianser, Coca-Cola. «Vi så en mulighet til å fange essensen i denne klassiske reklamen, som er elsket av så mange fans, og ta den med videre til yngre generasjoner som muligens er kjent med originalen», sa han. «Og vi la til en moderne vri ved å bytte trøyekastet med en fan selfie med Alex.»


 

EA Sports FIFA er verdens mest populære fotballvideospill med mer enn 3.5 millioner daglige spillere i mer enn 190 land. Spillere håndplukker sine lag, som en fantasiliga, med lagutak fra ekte klubber.

Spillets kinematiske «Journey»-modus, som debuterte i fjor med FIFA 17, viser livet utenfor fotballbanen til en av verdens beste fotballspillere.

«Når du når toppnivået i sporten handler det ikke lenger bare om å spare ballen» sa Matthre Prior, kreativ direktør, EA SPORTS. «Med ‘The Journey’ gir vi fansen et autentisk innblikk på alle sidene av spillet – fra arenaen, til agentenes verden, sponsoravtaler og mye mer. Og med Coca-Cola som en så viktig brikke i fotballverden, med sitt FIFA World Cup samarbeid i spissen, er dette samarbeidet et åpenbart valg.»

75% av FIFA 17’s mer enn 200 millioner spillere på verdensbasis brukte den kinematiske «Journey»-funksjonen, en funksjon som setter en unik vri på den vanlige måten å spille på, drar inn spillere og beholder de lengre i spillet.  Hvordan historien utvikler seg er i hendene til spilleren, som kontrollerer historien basert på avgjørelser som tas gjennom Hunter’s samtaler, intervjuer og mer. Avgjørelsene påvirker både Hunter’s ferdigheter på og utenfor banen. FIFA 18 inkluderer totalt 200 minutter med «Journey»-innhold som gir Coca-Cola en gylden mulighet til å være en del av plottet.

«Ved å se forbi selve fotballkampen åpnet det seg en mulighet for oss», sa Alban Dechelotte, senior underholdningsmarkedsføring sjef, Coca-Cola. «Rollen Coca-Cola spiller i fotball er både før og etter kampen, og derfor så vi en naturlig kobling med FIFA 18.»

Coca-Cola kommer til å promotere den nye Coca-Cola Zero Sugar spillreklamen på sosiale medier og på sitt nye 3D robotskilt på Times Square i New York.

Dette samarbeidet bytter på Coca-Cola’s langvarige forhold til fotball som sport gjennom sponsoravtalen med FIFA World Cup og gressrotprogrammer som Copa Coca-Cola, og den raskt voksende verden av konkurransespill, og mer spesifikt, eSports.

I 2013 samarbeidet Coca-Cola med Riot Games og League of Legends, og lanserte en rekke utfordringer for å gi amatørspillere en vei mot proffspill. Merket har også arrangert eSports visninger på en rekke kinoer verden over, noe som har gitt en unik mulighet til å dele opplevelsen av live eSports med andre fans.

«FIFA-fans, spesielt yngre fans, deler en 360-grads lidenskap for fotball – spille, se på og videospill,» sa Dechelotte. «Så vi bestemte oss for å knyttek kjærlighetshistoriene Coca-Cola har med den virkelige og virtuelle verdenen av fotball gjennom vårt partnerskap med verdens største fotballspill.»