Flasken med Coca-Cola som du kjøper på nærbutikken, eller i kiosken på hjørnet, er sannsynligvis laget i Norge. Nesten alle produktene til Coca-Cola, enten det er vann eller brus, produseres på fabrikker her til lands.

 

– For oss er det viktig å være så tett på markedene som mulig, og Coca-Cola har blitt produsert i Norge i nesten 80 år. Folk tror kanskje at mange av produktene våre blir importert, men hele 83 prosent av drikkene vi selger i Norge lages her til lands, forklarer Stein Rømmerud, administrerende direktør i Coca-Cola European Partners Norge.

Tre fabrikker i Norge

Coca-Cola har produksjon i Lørenskog, Fyresdal og Tromsø. Det er her de lager de fire ulike Coca-Cola variantene, i tillegg til Fanta, Sprite, Urge, Tab X-tra, og Bonaqua. Med andre ord – hvis du kjøper brus eller vann fra Coca-Cola i Norge, er den mest sannsynlig også laget her til lands. Bokser og glassflasker blir produsert i Sverige, i tillegg til at noen av de andre produktene, som Powerade, iste og energidrikk, importeres fra andre europeiske land.

– Å være så tett på markedene som mulig er det beste både for lønnsomheten og for miljøet, derfor er det viktig for oss å produsere så mye som mulig lokalt, forteller Rømmerud videre. 

Bioplast på alle flasker fra Norge

Coca-Cola har lange tradisjoner i Norge, men mye har skjedd med flaskene våre siden den første brusen ble produsert i Oslo i 1938.

– I Norge har vi jobbet mye med miljøvennlig emballasje, og vi er det eneste landet i Coca-Cola-systemet som har bioplast på alle produkter som er lokalt produsert. Det er jeg utrolig stolt av, smiler Stein Rømmerud. Denne flasken kalles Plantbottle™, og er merket med et lite symbol, som du kan se etter neste gang du er i butikken.

Rømmerud forklarer at det er mange som ikke tenker over at plast er laget av olje, og at de største CO2-utslippene faktisk kommer fra emballasjen.

– Det ønsker vi å gjøre noe med. Plantbottle™ er en mer miljøvennlig flaske, som både inneholder resirkulert plast og bioplast fra planter. Det er et steg i riktig retning mot en mer miljøvennlig flaske, sier han.

Store valgmuligheter

Produktene til Coca-Cola kommer i mange størrelser og med forskjellig innhold – både når det gjelder smak og antall kalorier. De mange valgmulighetene er en bevisst strategi fra Coca-Cola, som mener det er viktig at folk har gode alternativer til ulike anledninger.

– Det er vanskelig å ta et godt valg hvis du ikke har noe å velge mellom, og vi er opptatt av at folk skal kunne velge den drikken som er riktig for dem, forklarer Rømmerud.

– De siste årene har vi fokusert mye på drikker med mindre sukker og kalorier, det ser vi er en sterk trend som slår godt an hos forbrukerne, avslutter han.