Den banebrytende teknologien i Plantbottle® har også bidratt til å katalysere en bevegelse for å omdirigere hele polyesterfiber- og plastharpiks-industrien mot en fornybar fremtid. I 2014 ble Plantbottle™-emballasje anerkjent av det amerikanske Senatets komité for landbruk, ernæring og skogbruk som et bidrag til å styrke veksten av bio-basert produksjon.

Plantbottle™-teknologi kan brukes over hele polyesteruniverset – i alt fra innsiden av en bil, til tepper og klær. Coca-Cola har lisensiert andre selskaper til å bruke sin søknad. H.J. Heinz bruker det i noen av sine ketchupflasker, og Ford Motor Company har kunngjort planer om å bruke det samme fornybare materialet funnet i Plantbottle™-emballasjen i stoffinteriøret på sin Fusion Energi hybrid sedan.

Den neste generasjonen av plantebasert PET-emballasje ligger på skissebordet. Coca-Cola har investert i tre ledende bioteknologiske selskaper – Virent, Gevo og Avantium – for å få fart på kommersialiseringen av en PET-plastflaske laget utelukkende av planter. Mens teknologien for å lage resirkulerbart biobasert PET-materiell allerede er påvist i et laboratorium i liten skala, tror vi at vi sammen med disse partnerne har et stort potensial til å videreutvikle teknologien til global kommersiell skala i løpet av de neste årene.

Det arbeides også med å utvikle nye teknologier til å utvinne sukker fra planteavfall som bark, stengler og skall, og Coca-Cola samarbeider med World Wildlife Fund (WWF) om å lage retningslinjer for utvinning av landbruksråstoffer som brukes i Plantbottle™-emballasje.