UEFA EURO 2016™ arrangeres i Frankrike mellom 10 juni til 10 juli. Som turneringens ofisielle sponsor har Coca-Cola started nedtellingen til et år med eventer, artikler og ekslusive intervjuer på sosiale medier og nettsiden Coca-Cola Journey.

Dette fantastiske idrettsarrangementet vil i større grad enn noensinne bli avholdt i tråd med bærekraftig utvikling og mangfold – to av Coca-Colas egne kjerneverdier. Nå kan du komme i turneringsmodus og forbedre kunnskapen din med ti viktige fakta.

EN MILJØVENNLIG TURNERING

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

UEFA har forpliktet seg til å minimere miljøavtrykket fra UEFA EURO 2016™ og tar sikte på tre strategier – gjenbruk, resirkulering og redusert forbruk. Av de 6500 frivillige vil 80 være involvert i søppelhåndtering og transport. Programmet vil iverksettes for å optimalisere forbruk av vann og energi og å øke bevisstheten blant den generelle befolkningen og UEFAs ansatte. Det vil også promotere «ansvarlig» reising, med klimakompensasjon og lansering av en øko-kalkulator som oppfordrer supportere til å velge den mest miljøvennlige transporten som er tilgjengelig.

EN NY GENERASJON STADIONER

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Oppsamling av regnvann vil gjøre det mulig å vanne banene på en ansvarlig måte © Iron Stuffy | fotolia.com

Kampene i turneringen vil spilles på 10 stadioner, hvorav fire er nye og fem er nyrenovert. Disse prosjektene ble utviklet i samsvar med juridiske fopliktelser med hensyn til bærekraftig utvikling og ut fra arrangørens ønske om å skape en miljøvennlig turnering. De nye arenaene i Bordeaux, Lille, Lyon og Nice blir utstyrt med et system for fornybar energi. De vil ta i bruk solcellepanel og tiltak for å redusere avfallsproduksjon. Når det gjelder ansvarlig vannforbruk, så vil de fleste stadionene være utstyrt med systemer for oppsamling av regnvann for å vanne baner og forsyne toaletter.

FRANÇOIS HOLLANDE VELGER DEN ELLEVTE TRICOLORE

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

François Hollande (til venstre) og Michel Platini (til høyre), to presidenter forent i et felles prosjekt. © Aurélien Meunier | Getty Images

Under finalen i Coupe de France på Stade de France i mai i fjor, annonserte François Hollande opprettelsen av et eksepsjonelt nytt kollektiv han døpte Den ellevte Tricolore. Denne komiteen vil samles månedlig for å organisere offentlige arrangement i forbindelse med tema knyttet til UEFA EURO 2016™. All vil bli tatt opp – fra ungdom til digital teknologi, kultur, funksjonshemming, bærekraftig utvikling, sysselsetting, turisme og økonomi. Uansett om det kommer fra media, idrettsverdenen, organisasjoner eller bedrifter, vil alle talspersoner representere Frankrikes forpliktelse til dette populære arrangementet og hvordan folk oppfatter det.

EN RØYKFRI TURNERING

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

UEFA EURO 2016™ forbyr røyking! © Perry | fotolia.com

Som del av UEFAs prosjekt RESPECT your Health, vil stadionene være røykfrie under turnerningen. Røykeforbudet vil gjelde under alle kamper, også i områdene rundt stadionene. En gruppe av 110 frivillige vil passe på at reglene overholdes. Dette tiltaket sender ut en tydelig melding til unge mennesker, og er hovedsakelig ment til å beskytte supportere og ansatte mot farene ved passiv røyking.

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

DEN OFISIELLE MASKOTEN FOR UEFA EURO 2016™

VMs første maskot var løven Willie fra 1966, men UEFA EURO™ fikk ikke sin egen før i 1980. Maskoten i 2016 er en liten gutt med kappe og superkrefter som elsker eventyr. Han symboliserer positive verdier, er morsom og vil sikkert apellere til yngre fans.

DAVID GUETTA SKAL SPILLE UNDER UEFA EURO 2016™

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

David Guetta er klar til at sprede kampstemning på Stade de France © Jeff Kravitz | Getty Images

Verdens mest berømte franske DJ er utnevnt til å være en musikalsk ambassadør av UEFAs president Michel Platini. David Guetta vil ikke bare være ansvarlig for å lage den ofisielle sangen for turneringen – han kommer til å spille musikk gjennom hele turneringen. Han vil holde en gedigen åpningskonsert i Paris 9 juni 2016, og den kommer til å bli … elektrisk!

GIBRALTAR SATSER PÅ Å EROBRE EUROPA

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Den berømte Gibraltarklippe – en hurtigt voksende fodboldnation © Alex Tihonov | fotolia.com

Den britiske enklaven i Sør-Spania har nådd kvalifiseringen til en europeisk fotballturnering for første gang i historien. Etter å ha spilt vennskapskamper i et århundre har dette lille territoriets lag med hovedsaklig amatørspillere for første gang fått muligheten til å spille med de store. Selv om Gibraltar er sist i gruppen sin etter en rekke sviende nederlag, har de allerede vist sin kampvilje. Dette er starten på et helt nytt kapitel og representerer en gylden mulighet til å spille kamper mot de beste nasjonene – kanskje det er deres store sjanse?

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Vi vil gjøre ære på arven etter Coluche under UEFA EURO 2016™ © Keystone-France | Getty Images

MINNEKAMP FOR COLUCHE

19. juni 1986 ble den franske komikeren og skuespilleren Coluche drept i en motorsykkelulykke i Opio i Alpes-Maritimes. Michel Platini har kunngjort at UEFA EURO 2016™ vil gjøre ære på denne avholdte personen for å markere tredveårsdagen for hans død. Én euro per billett fra Frankrikes kamp på Mauroy stadion 19. juni 2016 vil gå til Coluche-stiftelsen. På denne måten kan UEFA-presidenten, som deltok på innspillingen av veldedighetssangen «La chanson des Restos» i 1986, koble fotballverdenen til et formål som har stått hans hjerte nær i mange år.

FANSENS AMBASSADØRER

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Det er like mye lidenskap på tribunen som på banen © Riccardo Piccinini | fotolia.com

“For supporterne, av supporterne”. Det er mottoet til fansens ambassader som igjen vil være aktive under UEFA EURO 2016™. Dette programmet har som mål å gi en best mulig velkomst til fotballfans uansett bakgrunn, og samtidig respektere deres kultur og forskjeller. Alt vil bli gjort for å ønske dem velkommen og hjelpe dem: en døgnåpen hjelpetelefon, praktiske veiledninger, informasjon om vertsbyer og støtte ved uenighet. De frivillige vil være der for å sørge for at turneringen går knirkefritt utenfor banen og å garantere for et trygt og morsomt miljø.

20 000 BARN BLIR INVITERT TIL KAMPER

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Hva kan være bedre enn en fotballkamp for å få et barn til å smile igjen? © Natalia Vintsik | fotolia.com

I mars 2015 lanserte UEFA sin Foundation for Children, som støtter prosjekter verden rundt og selvsagt vil spille en aktiv rolle i UEFA EURO 2016™ med sitt prosjekt 20 000 Childrens’ Smiles. Arrangørene vil få støtte fra vertsbyene for å donere 20 000 billetter til vanskeligstilt ungdom slik at de kan få se en kamp. På denne måten bekrefter UEFA sitt ønske om at fotball skal spille en viktig sosial rolle og gi de som trenger det mest, tilgang til sporten. Det er et prosjekt fullt av håp som vil realisere mange barns drømmer.