Endelig kommer Coca-Cola life til Norge, og det skal feires på et av landets minste og vakreste tettsteder, Reine i Lofoten. Innbyggerne her blir de aller første i Norge som smaker den nye varianten i Coca-Cola familien, som kun er lansert i et fåtall andre land i verden. Coca-Cola life inneholder 35 prosent færre kalorier, og er søtet med ingredienser fra naturlige kilder – sukker og stevia-ekstrakt.

- Det er ni år siden sist vi lanserte en ny Coca-Cola variant, den gang Coca-Cola zero, på det norske markedet. Det har vært mye spekulasjon rundt når Coca-Cola life skal komme til landet, og store forventninger til produktet, så vi er glade for å endelig kunne lansere den her hjemme, sier Anne Marit Ihlen, markedsansvarlig hos Coca-Cola Norge.

Hun kan fortelle at Coca-Cola life har vært under utvikling i mange år.

- Vi har jobbet med utviklingen av Coca-Cola life siden 2009, den har blitt godt mottatt i de landene den allerede er lansert i. Coca-Cola life har den gode smaken man forventer fra en Coca-Cola, men med færre kalorier. Det er et unikt produkt i vår Coca-Cola portefølje, og vi vil feire denne produktinnovasjonen på ett av de mest unike stedene vi har i landet, fortsetter Anne Marit.

Eksklusiv smakspremiere
- Vi ser veldig frem til dette og er stolte av at Coca-Cola har valgt ut vår butikk eksklusivt til lanseringen, sier Cathrine Johnsen, butikksjef Coop marked Reine. Vi er spente på hvordan smakspremieren vil bli, jeg har fortalt bygdas innbyggere at det skal skje spennende ting denne uken og de gleder seg, sier butikksjefen.

Coca-Cola vil være på Reine i uke fire for å forberede den store smakspremieren lørdag 24. januar, hvor alle innbyggerne i regionen er invitert til smaksfest. Forberedelsene vil fortløpende dokumenteres på bloggen www.coke.no/smallestlaunch. Resten av landet får muligheten til å smake når Coca-Cola life kommer i salg fra uke seks.

- Vi gleder oss veldig til lørdag, det blir den minste, vakreste og sannsynligvis mest forblåste smakspremieren i vår historie her til lands, sier Anne Marit Ihlen i Coca-Cola Norge.

Reine - ett av verdens vakreste steder
Reine er et tettsted og et fiskevær i Moskenes kommune i Nordland med rundt 300 innbyggere. Det er kåret av reisenettstedet Earthtraveling.com til ett av verdens ti vakreste steder.

- På Reine lever vi tett på naturen og folk kommer hit fra hele verden for å oppleve nettopp den, forteller ordfører Lillian Rasmussen.

Ved sist opptelling var det 14 forskjellige nasjonaliteter representert i bygda, og ordføreren tror det er magien i Lofotfjellene, nordlyset og havet som er så grenseløst tiltrekkende.

- Naturkreftene gjør hverdagen uforutsigbar, og det er ikke sjelden vi må endre planer fordi vinden setter stopper, sier hun. Vi er flinke til å passe på hverandre på Reine og stopper alltid for å hilse- om det er sambygdinger eller på turister.

Faktaboks: Coca-Cola life har den gode smaken du kan forvente deg fra Coca-Cola, men med en tredjedel mindre sukker og en tredjedel færre kalorier. Coca-Cola Life inneholder vann, søtning fra naturlige kilder (sukker og stevia-ekstrakt), karamellfarge, naturlige aromaer inkludert koffein og fosforsyre. Coca-Cola life vil produseres lokalt i Norge, i tapperi på Lørenskog utenfor Oslo. I tillegg produserer Mack i Tromsø for regionen i Nord-Norge. Coca-Cola life er nå lansert i Argentina, Chile, Storbritannia, Sverige, Nederland, Belgia, Frankrike, USA og Norge.

Faktaboks Steviaplanten: Stevia er en plante som vokser naturlig i Paraguay. Bladene er en unik kilde til intens naturlig sødme, og bruken av planten har lang historie i Sør-Amerika. Stevia-ekstrakt ble tillat for bruk i mat- og drikkevarer i EU i 2011 og i Norge i 2012.

Faktaboks Reine:Reine er et tettsted i Moskenes kommune i Nordland med rundt 300 innbyggere. Reine har en butikk, en barnehage, Velforening, strikkeklubb, pensjonistforening, idrettslag, The Bænd og trekkspillklubb. Innbyggerne lever primært av fiske og turisme, offentlig administrasjon og noe lokal næringsvirksomhet.

For mer informasjon, vennligst kontakt

Cathrine Stang Lund, Kommunikasjonssjef

E-post: clund@cokecce.com

Eller:

Per Hynne, Kommunikasjonsdirektør

E-post: phynne@cokecce.com

Om Coca-Cola Enterprises Norge AS

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller vår nettside for samfunnsansvar: http://cceansvar.no/.