Vi drikker nå like mye øl og brus i påsken som i en varm uke i fellesferien.

Tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser en kraftig salgsvekst for både brus og øl i påskemåneden de siste årene. Uka før påske handler vi like mye øl og brus som en uke i midt på sommeren.

– Vi opplever stor økning for alle brusvarianter, men det er ingen tvil om at Fanta er den store påskeslageren hos oss, sier kommunikasjonssjef Vibeke Hansen i Coca-Cola Drikker.

Coca-Cola Enterprises ser nå samme samme tendenser i påsken som i juletidenl: Folk er hjemme og koser seg-  og dermed øker salget av alle brusvarianter (Coca-Cola, Fanta, Sprite og Urge), men påsken er gul. Siste årene har salgstallene i Påsketiden  vært markant høyere enn perioden før og etter.

Farger bypåsken og påskefjellet gult

Tradisjon tro er Fanta synlig i dagligvare og over 600 kunder i servering, kiosk, bensin og service.

For den som feirer bypåske vil Fanta være synlig i gatene av de største byene i Norge. I løpet av påsken vil Fanta  glede titusenvis av tørste nordmenn med gatesampling og aktiviteter på alle kinoer.

På fjellet har Fanta Play Park har blitt en sikkelig trekkplaster i de største norske skisentere og i år vil det være hele 17 dager med aktiviteter for unge snowboardentusiaster!

Fanta har utviklet en egen app som er tilgjengelig via Fanta sin fanside på Facebook. Fanta by er en animert storby, med deltakeren og deres Facebook-venner som innbyggere. Der kan man invitere sine venner til å konkurrere i å få mest poeng i Fanta spill, og vinne premier til seg og vennene sine. Få tilgang til appen gjennom: www.facebook.com/fanta

Om Coca-Cola

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS, har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,32 milliarder kroner i 2010 og solgte  288,5 millioner liter drikke her til lands.