(Oslo, 22. mai 2015) 11 prosent av norske ungdommer mener at kjærlighetsproblemer og kjærlighetssorg er det som gjør dem ulykkelige, mens bare 3 prosent av andre ungdommer i Europa svarer det samme.

Det kommer frem i en stor undersøkelse som Coca-Cola og Tapestry Research har fått gjennomført blant 3339 ungdommer i alderen 15-19 år i England, Irland, Nederland, Belgia, Norge, Danmark og Sverige. I undersøkelsen deler ungdommene refleksjoner og erfaringer rundt hva som skaper – og som står i veien for – lykke for dem.

- En slik undersøkelse er aldri blitt gjennomført på europeisk nivå tidligere. Resultatene er svært interessante, sier Tonje Haugen, Brand Activation Manager i Coca-Cola.

Funnene viser at unge i Norge har et bevisst forhold til egen lykke, men at noe av det vanskeligste å komme over er kjærlighetssorg.

- Vi vil derfor gi en håndsrekning til disse ved å skaffe nye eiere til små og store ting som ungdommene forbinder med ”eksen”. Vi har opprettet et #choosehappiness team som rykker ut til dem som trenger en liten oppmuntring. De samler inn kjærlighetsminner og målet er at kjærlighetssorgen ryddes vekk for å gi plass til nye opplevelser, sier Tonje Haugen i Coca-Cola.

- Vi er ikke eksperter på kjærlighetssorg, men ønsker å bidra med det vi kan, skape dialog og bidra med noe positivt rundet et vanskelig tema, fortsetter Haugen.

Kan velge å være lykkelig

Undersøkelsen viser at norske ungdommer er lykkelige, men ikke lykkeligere enn sine jevnaldrende i Europa.

• På en skala fra 0-10 er gjennomsnittlig lykkefølelse på 6,5, både i Norge og i de andre europeiske landene sammenlagt.
  • Norske gutter melder om gjennomsnittlig 6,8 i lykkefølelse, mens jentene svarer 6,3 i gjennomsnitt.

Norsk ungdom mener i sterkere grad enn jevnaldrende i Europa at de kan påvirke egen lykkeopplevelse: Rundt 8 av 10 (77 %) norske ungdommer mener at å være lykkelig er et aktivt valg, og at du kan gjøre noe med din egen livstilstand. I Europa mener i gjennomsnitt 7 av 10 (72 %) prosent det samme. 2 av 10 (23 %) norske ungdommer mener derimot at hvorvidt du er lykkelig eller ei avhenger av flaks og tilfeldigheter. 3 av 10 (28 %) europeiske ungdommer mener det samme.

Norske ungdommer tror også mer på lykke i form av ”de små øyeblikkene” enn andre europeiske ungdommer

- Hverdagslykken er viktig for norsk ungdom. 2 av 5 norske ungdommer mener at lykke kommer av å sette pris på de små øyeblikkene. Jenter mener dette i noe sterkere grad enn de norske guttene, forklarer Tonje Haugen i Coca Cola.

Den store undersøkelsen viser også at 35 prosent av norske ungdommer mener at lykke kommer fra en generell følelse av velvære, og å være tilfreds med livet sitt. 39 prosent av europeere mener det samme. Kun 12 prosent av norske ungdommer, og 15 prosent av ungdommene fra de øvrige landene mener at man blir lykkelig av å nå målene man har satt seg i livet.

- I motsetning til voksne streber ikke ungdommer etter å bli lykkelige som følge av å nå fremtidige mål. De setter mer pris på de små øyeblikkene, og nyter lykkefølelsen de får der og da, påpeker Tonje Haugen i Coca-Cola.

Nytt kapittel i merkevarehistorien

Gjennom kampanjen #choosehappiness vil Coca-Cola gjøre det enklere å velge lykke ved å fokusere på nettopp disse små øyeblikkene i hverdagen. Dette gjør Coca-Cola i allianse med sterke, unge stemmer som bloggerne Style Connection, Fashionforall, og bandet Suite16, og oppfordrer ungdommer til å dele historier om hva som gjør dem lykkelige.

Coca-Cola offentliggjorde tidligere i år en helt ny merkevarestrategi, der de samler alle Coca-Cola variantene under den ikoniske merkevaren.

- Denne sommerkampanjen markerer starten på et nytt kapittel i vår merkevarehistorie. Dette er første gang vi samler alle våre Coca-Cola i markedskommunikasjonen. Fremover fokuserer vi på den ikoniske merkevaren Coca-Cola, samtidig som vi tydeliggjør muligheten til å velge en av de andre Coca-Cola variantene. Med fullt trykk bak alle variantene vil vi gjøre det lettere for forbrukere å velge det produktet som passer for dem, sier Tonje Haugen.

Den massive kampanjen ble lansert i uke 20, med ny reklamefilm på TV og kino (https://www.youtube.com/watch?v=_cPKO9NWt9w ), og en solid medieplan som inkluderer events, utendørsreklame og digital tilstedeværelse.

- Dette blir massivt, med fullt trykk bak alle Coca-Cola for første gang. Med en solid medieplan med mange overraskelser gjennom hele sommeren kan jeg ikke si annet enn at det ligger an til en lykkelig sommer, avslutter Tonje Haugen i Coca-Cola

Om Coca-Cola Enterprises Norge AS

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola, Coca-Cola life, Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Se www.coca-cola.nofor mer informasjon eller vår nettside for samfunnsansvar:http://cceansvar.no/.