(Lørenskog, 12.9.2012) Coca-Cola har valgt ut Norge som det første landet i verden der alle flasker skal lages delvis av planteplast. De nye flaskene, PlantBottle™ flasker, introduseres allerede i september og er selskapets hittil mest miljøvennlige flasketype.

11. september vil Coca-Cola produsere sin aller siste halvliters ombruksflaske her i Norge (flasker som brukes på nytt etter pant). I stedet starter produksjonen av gjenvinningsflasker(flasker der plasten gjenvinnes som nye flasker eller andre produkter etter panting).

PlantBottle™ flasker– opptil 22,5 % organisk plantemateriale

Norge er det første markedet i verden hvor Coca-Cola erstatter alle ordinære plastflasker med gjenvinnbare Plant Bottle-flasker. Dette betyr at de vil være laget med opptil 22,5 % organisk plantemateriale, og med
25 % resirkulert materiale. Planteplasten er laget av bioetanol. Denne kommer fra sukkerrør og melasse, som igjen er biprodukter fra sukkerproduksjon i Brasil.

– Dette er første generasjon PlantBottle flaske. Målet vi jobber mot er at all ordinær plast i flaskene våre skal erstattes med resirkulert plast og plantebasert plast. På denne måten gjør vi oss mindre avhengig av fossile ressurser og reduserer klimautslipp knyttet til produksjon av plasten, sier Vibeke Hansen, assisterende direktør for eksternkommunikasjon i Coca-Cola Enterprises Norge.

Selv om Norge er første land der alle flasker skal være PlantBottle™ flasker, er flasketypen også tatt i bruk i andre markeder etter at den ble lansert av Coca-Cola i 2009. I løpet av to år resulterte den nye flasken i en reduksjon av klimagassutslipp som tilsvarte 100 000 tonn.

– De nye flaskene kommer som små preformer som blåses opp på fabrikken, og komprimeres når de pantes. Dette betyr mindre tomgodstransport og færre lastebiler på veiene. I tillegg reduseres bruk av vann og kjemikaler drastisk, siden vi ikke lenger skal gjenbruke flasker som må vaskes, forklarer Vibeke Hansen. I tillegg danner overgangen grunnlaget for en ny gjenvinningsindustri på norsk jord.

Pant alt, alltid!

De nye flaskene skal fortsatt pantes:

- Den største endringen finner vi på baksiden av panteautomaten.  Her blir flaskene komprimert og gjenvunnet til nye drikkeflasker. Derfor er det veldig viktig at alle fortsetter å pante, avslutter Hansen.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Vibeke Hansen, assisterende direktør for eksternkommunikasjon, Coca-Cola Enterprises Norge AS, vhansen@cokecce.com, tlf: 99 01 33 49

eller:

Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Coca-Cola Enterprises Norge og Sverige, srommerud@cokecce.com, tlf: 90119985

Pressebilder:

Presserom med bilder og relaterte dokumenter: http://www.mynewsdesk.com/no/pressroom/coca-cola

Eller vår bildebank:: http://ccd.teknograd.no/  Brukernavn/ passord: presse/presse

Om Coca-Cola Enterprises Norge AS

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands. Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller se vår nettside for samfunnsansvar:http://cceansvar.no/ .