Juli-tallene fra Nielsen viser rekordvekst for Coca-Cola i juli. Dette bekrefter at den store endringsprosessen selskapet har vært gjennom det siste året, begynner å gi resultater. Sammen med den varmeste sommeren på mange år, har ny emballasje, nye avtaler med kjedene og sterke kampanjeaktiviteter ført til rekordsalg i alle salgskanaler. Særlig viser salget av Coca-Cola zero sterk fremgang, med en økning på 23 % sammenliknet med fjoråret.

- Dette er fantastiske tall. De har fått drahjelp av sommervarmen, men ikke bare av den. Våre værmodeller tilsier at en tredjedel av økningen skyldes været, mens resten av salgsøkningen kan forklares med vårt store endringsprosjekt, med overgang til gjenvinningsemballasje, nye flasker og nye avtaler med kundene våre. I tillegg har Share a Coke-kampanjen bidratt, sier Ignace Corthouts, administrerende direktør i Coca-Cola Enterprises Norge.

Fra og med april i år gikk Coca-Cola over til grossistdistribusjon, og de nye avtalene med kjedene ble aktivert. Dette, sammen med de nye gjenvinningsflaskene og introduksjonen av den første nye flaskestørrelsen på over 20 år, 375ml, førte til vekst i salget allerede i mai og juni.

- Vi har vært igjennom en krevende omstillingsprosess det siste året, så vi er svært fornøyde med at vi allerede nå ser solide resultater av denne prosessen som kommer til å være med på å drive kategorivekst. Med ny teknologi kan vi drive innovasjon på en helt ny måte, og vi er nå rigget for å skape vekst i alle kanaler. Blant annet bekrefter tallene fra Statoil dette, der vi har en økning på 34 % i juli, fortsetter Ignace Corthouts.

I tillegg til sommervarme, nye flasker og nye avtaler, lanserte Coca-Cola i mai sin mest omfattende markedskampanje på lenge, Share a Coke, der de 130 mest vanlige navnene i Norge var å finne på etiketten til Coca-Cola og Coca-Cola zero. Share a Coke-kampanjen har vært en kjempesuksess og sterkt medvirkende til en økning for 0,5l single flasker på 13,9 %, der særlig Coca-Cola zero har bidratt sterkt.

- Vi gleder oss selvfølgelig over sommervarmen vi har hatt, men aller mest gleder vi oss over å se at responsen på vårt store endringsprosjekt er så god, både hos kjedene og hos forbrukerne, og at investeringen allerede begynner å gi resultater. Vi hadde besøk av styret til CCE i sommer, og de var meget imponert over måten vi har gjennomført dette prosjektet på. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier Ignace Corthouts.

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.