(24.5.2013) Årets løpssesong har startet for mange mosjonister. Det store høydepunktet for mange er Danske Bank Oslo Maraton, og treningen starter allerede nå. Derfor gjennomførte Powerade en Sweat Session på Magnat Center, der blant annet OL-vinner Andreas Thorkildsen hjalp deltagerne å finne gullformen, gjennom en rekke styrke- og kondisjons-øvelser. Dette ga dem en unik mulighet til å kickstarte løpssesongen med å få rede på sitt eget hydreringsbehov.

Væskebalansen er svært viktig for idrettsutøvere, enten man er amatør eller profesjonell – ikke minst for alle som løper. Forskning viser at det for mange er vanlig å erstatte kun 30 – 70 % av væsketapet i forbindelse med trening. Derfor arrangerte Powerade Sweat Session på Magnat Center i samarbeid med Danske Bank Oslo Maraton. Dette er en form for hydreringstest som tidligere ikke har vært tilgjengelig for mosjonister.

OL-vinner Andreas Thorkildsen var tilstede for å hjelpe deltagerne gjennom den ene av stasjonene:

– Jeg synes dette var en fin mulighet til å hjelpe deltagerne med å få noe av den samme profesjonelle veiledningen det normalt er toppidrettsutøvere som drar nytte av, sier Andreas.

– Er det noen som kan hydrering, bør det være Powerade, som jo er den offisielle sportsdrikken under OL, legger han til.

Hva er Powerade Sweat Session?

Alle mennesker har et individuelt svettenivå og hydreringsbehov. Frem til nå har dette vært vanskelig å måle for alminnelige idrettsutøvere. Testen over 110 mosjonister tok på Magnat Center har tidligere kun vært tilgjengelig for toppidrettsutøvere. Den har fått navnet Powerade Sweat Session, og er utviklet av hydreringsekspertene til den offisielle OL-sportsdrikken Powerade, sammen med idretts-forskere.

Under Powerade Sweat Session kan mosjonister samle seg med proffe utøvere for å få testet hva som er deres optimale væskebalanse – og hvordan det å opprettholde denne hjelper dem å yte optimalt. Blant annet måles det hvor mye de svetter gjennom ulike aktiviteter, og hvor mye væske som så må tilføres for å gjenopprette væskebalansen etter 60 minutters trening.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

· Vibeke Hansen, assisterende direktør for eksternkommunikasjon, Coca-Cola Enterprises Norge, vhansen@cokecce.com, 99 01 33 49

· Lene Eriksrød, market activation manager, Coca-Cola Norge, leriksrod@coca-cola.com, 95 92 82 87

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.