(Oslo, 2. mai) I helgen arrangeres for første gang Cityride i Norge. Cityride er et sykkelløp for alle, som kommer til 20 norske byer i sommer. Vi vil folk skal være aktive sammen med dem de er glad i, sier tidligere proffsyklist Rune Høydahl, som står i spissen for satsingen.

Tidligere proffsyklist Rune Høydahl er manager for sykkellaget Team Cityride. Det skiftet nylig navn fra Team United Bakeries, siden løperne er ambassadører for det nye breddearrangementet Cityride.

– Cityride er et konsept jeg er stolt av. Det er unikt at det er et sykkelløp for absolutt alle, målet vårt i år er at 10 000 skal delta. Jeg brenner for sykling, og for å få dem som sjelden mosjonerer opp av sofaen. Jeg er overbevist om at vi med Cityride gir folk en lavterskel breddeaktivitet som vil få mange til å delta, sier Rune Høydahl.

Kom som du er, sykle så mange runder du vil

– Jeg føler vi etter hvert ser et skille som det bør gjøres noe med; en polarisering i form av at enten trener folk masse mot arrangementer som Birken, eller så trener de svært lite. Jeg savner trening for gledens skyld, den gamle «ut på tur»-mentaliteten. Derfor er Cityride perfekt: Løpet kommer til 20 norske byer. Du kommer som du er. Du sykler så mange runder du vil, fortsetter Høydahl.

– Det sosiale står i fokus, helst skal hele familien dele opplevelsen sammen. Målet er at Cityride også inspirerer til videre aktivitet. Sykkel er både miljøvennlig og helsebringende, og Cityride vil få folk til å benytte seg av denne oftere. Nå som vi lanserer Cityride, synes jeg det er spennende at vi har fått Coca-Cola til å stille seg bak dette som generalsponsor. Det gir ekstra gjennomslagskraft, sier Rune Høydahl.

Fokus på aktiv livsstil

Det kan virke overraskende at en merkevare som Coca-Cola er med og drar lasset på et nytt breddearrangement som Cityride. Årsaken er strategisk fundert:

– Da vi i fjor fortalte om vårt ønske om å bidra positivt i samfunnet, var det å inspirere til aktiv livsstil en viktig del av dette, sier Ignace Corthouts, som leder Coca-Cola Enterprises i Norge.

– Vi støtter Cityride, på samme måte som vi støtter gressrotaktiviteter over hele Europa. I fjor bidro
vi til mer enn 90 programmer som aktiverte mer enn 3,5 millioner mennesker, og innen 2020 er målet å øke dette tallet til 10 millioner mennesker. Her i Norge er målet er at 10 000 personer skal delta på Cityride i 20 norske byer; at alle kan dele opplevelsen med familier og venner, og inspireres til videre aktivitet – sammen, avslutter Ignace Corthouts.

Om Cityride

Med Cityride kan unge, voksne og eldre få delta i et løp der hele familien kan sykle sammen. Det er ingen som tar tiden. Målet er at deltakerne skal kose seg gjennom felles aktivitet i frisk luft. De får bli litt slitne sammen, og kjenne hvor godt det gjør – både innvendig og utenpå.

I tillegg til å aktivere flest og bredest mulig gjennom selve løpet, er også målet for Cityride å sette fokus på hvordan en enkel aktivitet som sykling er godt for både helsen og miljøet. Samtidig vil Cityride bidra til å bevisstgjøre bilister og syklister på hvordan man skaper et best mulig trafikkmiljø.

Cityride arrangeres av Interspons, som også gjennomfører Tour of Norway og Tour of Norway for kids.

For påmelding, kan man gå til www.cityride.no, eller møte opp når løpet arrangeres i den nærmeste byen, og melde seg på der løpet starter.

Programmet for Cityride frem til sommeren

03. MAI, kl. 13.00 HAUGESUND, RÅDHUSPLASSEN

04. MAI, kl. 13.00 KRISTIANSAND, TORGET

05. MAI, kl. 17.30 MANDAL, TORGET