Bildet: Den norske brusen Urge relanseres i USA under navnet Surge 

Urge slo godt an da den ble lansert i Norge i 1996. Coca-Cola, selskapet bak, valgte derfor å lansere den også i USA, men da under navnet Surge. I USA holdt Surge bare noen få år før den ble tatt av markedet, men nå har amerikanerne brukt sosiale medier for å kreve den norske brusen tilbake. 

– Det er morsomt at en merkevare går fra Norge til USA, som regel går det jo den motsatte veien, sier Cathrine Stang Lund, kommunikasjonssjef for Coca-Cola Enterprises i Norge.

Kjøpte opp reklameboard

Surge har nå blitt relansert etter stort press fra forbrukerne i USA. De dannet en Facebook-gruppe, og gikk til det skritt å kjøpe en reklameboard like ved hovedkvarteret til The Coca-Cola Company. På den stod det: Kjære Coca-Cola, vi kunne ikke kjøpe Surge, så vi kjøpte denne reklameplakaten i stedet, fulgt av en generell oppfordring til å støtte Facebook-kampanjen for å få Surge tilbake. Resultatet er at Surge nå relanseres i USA, og brusen skal selges gjennom Amazon.com.  

Lignende kampanje i Norge

At folk bruker sosiale medier for å ønske seg sine favoritter tilbake, er Coca-Cola kjent med også her i landet. 

– I Norge hadde vi også en Facebook-kampanje for nettopp Urge, drevet av forbrukerne. Vi hadde sluttet å produsere Urge på 1,5 liters flasker, og denne kampanjen ønsket å få produktet tilbake. Den fikk stor oppslutning, og da var det ikke annet å gjøre enn å gi etter, smiler Cathrine. 

– Det er morsomt å se at vår merkevare har skapt det samme grasrotengasjementet i USA, og at det har gitt resultater også der, avslutter Cathrine Stang Lund. 

For mer informasjon, vennligst kontakt: 

  • Cathrine Stang Lund, kommunikasjonssjef, Coca-Cola Enterprises Norge AS, clund@cokecce.com, tlf: 95872699
  • Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola Enterprises Norge AS, srommerud@cokecce.com, tlf: 90119985

 

Om Coca-Cola Enterprises Norge

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,5 milliarder kroner i 2012 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller vår nettside om samfunnsansvar: http://cceansvar.no/