(Oslo, 5. mai) Studenter i grafisk design ved Westerdals Oslo ACT satte sitt preg på Østbanehallen i Oslo i helgen. Coca-Cola stilte da ut vinnerdesignet de hadde laget for selskapets berømte glassflaske. 

Den ikoniske glassflasken til Coca-Cola fyller 100 år i år. Dermed inviterte selskapet utvalgte designstudenter i Norge – som eneste land i Europa – til å lage sine forslag til design for flasken. 

Studentene som designet vinnerforslaget er Anna Ducros, Haider Ahmad og Håvard Langmoen. De studerer alle grafisk design ved Westerdals Oslo ACT i Oslo. Deres design blir utstilt ved Coca-Colas hovedkontor i Atlanta og Norge, i tillegg til at det ble avdekket med en stor utstilling i Østbanehallen i Oslo. 

Design fra forskjellige epoker

Anna, Haider og Håvard hadde en tydelig visjon for sitt design:

– Siden Coca-Cola glassflasken fyller 100 år i år, ville vi fortelle en historie med designet vårt og som skilte seg litt ut. Dette gjorde vi i form av en tidslinje som gikk fra 1915 til 2015. Vi har skrevet 100 Years Celebration på designet, og tegnet inn dansere fra forskjellige epoker som illustrerer endringene hos Coca-Cola; som eksempel da sixpacken og plastflasken kom, kan Westerdals-studentene fortelle. 

Hvordan føles det å vinne?

– Det er veldig kult å vinne, og at den skal på utstilling i Atlanta! I tillegg er det veldig kult å kunne vise til at vi har designet for selveste Coca-Cola på CV-en våre, avslutter studentene. 

En klar vinner

Cathrine Stang Lund hos Coca-Cola kan fortelle hvorfor merkevaren valgte designet til Anna, Haider og Håvard som vinner av konkurransen:

– Deres forslag til design på flasken stod ut som en klar vinner. Det grafiske uttrykket inviterte oss inn, det ga os lyst til å se mer av alle dansestilene og figurene – vi fikk rett og slett lyst til å bli med på festen. Og hundreårsjubileet for vår ikoniske glassflaske er jo nettopp en fest, forteller Cathrine Stang Lund smilende. 

 

Om Coca-Cola Enterprises Norge

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,5 milliarder kroner i 2012 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller vår nettside om samfunnsansvar: http://cceansvar.no/