Bilde: Kim Karlsen (som spilles av Louis Williams) i «Beatles» med en tidstypisk Coca-Cola flaske. Merkevaren var en naturlig del av tidskoloritten i filmen.

(Oslo, 5.9.2014) Den norske storfilmen «Beatles» har Coca-Cola på laget når den nå inntar kinoer over hele landet etter forrige helgs premiere. Dette er det første samarbeidet Coca-Cola gjør med en norsk film noensinne, og en følge av at merkevaren er en naturlig del av tidsepoken som gjenskapes i «Beatles», sier filmens produsent, Jørgen Storm Rosenberg.

Coca-Cola har de siste årene gjennomført internasjonale kampanjer med filmer som James Bond og Mission Impossible. I høst samarbeider imidlertid den kjente merkevaren for første gang med en norsk film. Når filmen «Beatles» nå er lansert på norske kinoer, får den drahjelp av en samtidig kampanje fra Coca-Cola. Slik når filmen frem til en større målgruppe. For en norsk film kan slik drahjelp være av stor betydning markedsføringsmessig.

Glade for engasjementet

Produsenten av Beatles, Jørgen Storm Rosenberg, har skaffet rettighetene til original Beatles-musikk, og har laget en ambisiøs film som forteller en historie mange nordmenn har et forhold til. Han er glad for samarbeidet med Coca-Cola. Det fulgte av at merkevaren var naturlig representert i filmen:

Coca-Cola har vært tydelig til stede i populærkulturen i de siste 60 år. I forhold til tidsepoken som skulle gjenskapes i filmatiseringen av Beatles, var det derfor naturlig at Coca-Cola var tilstede. Således passet det også godt å knytte Coca-Cola opp i mot Beatles, med deres markedsføring som en integrert del av selve kampanjen for filmen. Vi syntes det er spesielt morsomt at det er første gang de samarbeider med en norsk film. Vi er glade for engasjementet, og synes det er blitt en meget bra kampanje, sier produsent Jørgen Storm Rosenberg.

Drar nytte av hverandre

– Det at merkevaren vår allerede var en del av filmen, og tidskoloritten i denne, syntes vi selvfølgelig var morsomt. Derfor ønsket vi å være med og støtte opp om både filmen, og lanseringen av denne, sier Tonje Haugen i Coca-Cola Norge.

Hun er ansvarlig for Coca-Cola sin kjente «Share a Coke»-kampanje i Norge, der logoen på flaskene byttes ut med personnavn. Det er denne kampanjen hun nå knytter opp mot lanseringen av «Beatles» – blant annet ved å bruke bilder fra «Beatles» i markedsføringen. Hun fortsetter:

– Det at vi allerede var en del av det kunstneriske resultatet, gir en naturlig form for samarbeid som skaper positiv synergi for begge parter. Det er vår kampanje «Share a Coke» som nå knyttes opp mot lanseringen av Beatles, blant annet ved å bruke bilder fra filmen i vår egen kampanje. «Share a Coke» handler om å dele med venner og familie, og på samme måte handler filmen «Beatles» om vennskap, oppvekst og kjærlighet. Jeg ser altså dette som en markedsføringsallianse der både filmen og vår merkevare drar nytte av at vi ønsker å engasjere publikum rundt felles verdier som vennskap, samhold, kjærlighet og musikkglede, fortsetter Tonje Haugen i Coca-Cola

Norsk underholdningsbransje tenker større

Pulse Communications har jobbet med branded entertainment i mange år, og ser at stadig flere merkevarer får øynene opp for å knytte seg til underholdnings- og kulturprodukter. De siste årene har store norske filmer som Kon-Tiki, Reisen til Julestjernen, Gåten Ragnarok, Jul i Flåklypa og Børning samarbeidet med ulike merkevarer.

– Vi har jobbet med underholdning som virkemiddel i markedsføring i mange år, og har jobbet mye med store internasjonale filmer. Internasjonale filmer har i mange år hatt samarbeid med merkevarer som en viktig del av sin finansierings og lanseringsstrategi. Vi mener at norsk film gjør lurt i å benytte seg av de samme mulighetene, sier Fredrik Strømme i Pulse Communications og InBetween Entertainment, før han fortsetter:

– Vi ser nå at underholdningsbransjen i Norge tenker større og mer kommersielt, og flere aktører har blitt naturlige samarbeidspartnere for de store merkevarene. Beatles er et godt eksempel på at en norsk filmprodusent tør å tenke stort. Filmen har en bred appell og verdier som er relevante for Coca-Cola sin merkevare. Vi ser at denne måten å jobbe på gir gode resultater for både kultur- og næringsliv, fortsetter Fredrik Strømme.

Dette bekreftes av Cathrine Jarning, som er rådgiver i mediebyrået IUM:

– Kundene våre opplever et marked i rask endring, der det gjelder å finne nye måter å engasjere målgruppen på. Å alliere seg med underholdningsbransjen har vist seg å være effektivt og lønnsomt. Det gjelder imidlertid å identifisere de rette mulighetene, der begge parter har noe til felles og tilfører hverandre noe positivt i en allianse. Dette mener vi samarbeidet mellom Coca-Cola og Beatles er et eksempel på, sier Cathrine Jarning i IUM, som var med og initiere samarbeidet sammen med Pulse Communications.

FOR MER INFORMASJON, VENNLIGST KONTAKT

·  Fredrik B. Strømme, Managing Partner, Pulse Communications, fbs@pulsecom.no, 91776191

·  Tonje Haugen, ansvarlig for Share a Coke, Coca-Cola Norge, thaugen@coca-cola.com, 41426656

Faktaboks: Kort om merkevaresamarbeid i norsk filmbransje

Norske filmselskaper benytter seg i økende grad av mulighetene som ligger i å samarbeide med merkevarer. Dette gjør de både ved å skaffe direkte finansiering til filmer gjennom betalt produktplassering, og ved å styrke sine lanseringer gjennom å la merkevarer knytte seg til filmene i egne markedsføringskampanjer. På den måten når filmene en større målgruppe enn de klarer på egenhånd. (Coca-Cola og Beatles-samarbeidet er eksempel på sistnevnte. Merkevaren var allerede naturlig til stede i filmen som følge av den kunstneriske prosessen.)

Annonsørene/merkevarene kan få god effekt av å knytte seg til relevant og aktuelt innhold fra underholdningsverdenen. I et stadig mer fragmentert mediemarked, der kampen om oppmerksomheten øker, kan slikt relevant og aktuelt innhold gi økt engasjement og oppmerksomhet hos målgruppen. Slike samarbeid er en vinn-vinn situasjon for kulturlivet og næringslivet, og er noe man vil se stadig mer av fremover.