(Oslo, 25.3.2014) Nielsen Merkestyrkepris for 2014 går til Coca-Cola zero. Det er 20. gang Nielsen deler ut denne prisen til merkevaren selskapet mener har prestert best foregående år.  

– En merkevares styrke måles til syvende og sist på hvordan merket presterer i markedet. Det er denne prestasjonen som ligger til grunn når Nielsen vurderer kandidatene. Et vellykket merke må vise til vekst og ta andeler, og være med på å bygge verdi til sin kategori. Det er i kjøpsøyeblikket at styrken til et merke blir realisert, sier Ove Johannessen, juryleder hos Nielsen, om grunnlaget for Merkestyrkeprisen. 

Ta de rette grepene

Coca-Cola zero sin vekst i et marked med sterk konkurranse er en del av begrunnelsen for prisen.

Coca-Cola zero vinner årets pris på grunn av deres positive utvikling over tid. Dette viser viktigheten av å ha fokus på merkevaren, og å ta de rette grepene. 2013 har vært et godt år for Coca-Cola zero, hvor veksten har vært meget god og merket har tatt andeler i sterk konkurranse. I tillegg har de tilført en verdiskaping til kategorien som går utover volumvekst. Fokuset som merket har fått er også synlig gjennom ulike medieaktiviteter gjennom året, fortsetter Ove Johannessen. 

Bidratt til kategorivekst

Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Enterprises i Norge, setter stor pris på utmerkelsen:

Coca-Cola satser sterkt på kalorifrie drikker, i 2013 gjennomførte vi blant annet vår største smaksprøvekampanje noensinne med kalorifrie Coca-Cola zero. Vi setter derfor spesielt stor pris på denne anerkjennelsen, sier Rømmerud.

– Vi har sett en langvarig, positiv vekst for Coca-Cola zero, og den skjøt virkelig fart gjennom fjoråret. I tillegg til at Coca-Cola zero ble den viktigste bidragsyteren til vår egen volumvekst, bidro den også til å
bygge verdi ut over volum i selve kategorien – i konkurranse med mange andre merkevarer. Den har også bidratt til at kategorien som sådan vokste gjennom fjoråret, fortsetter Rømmerud, som kan fortelle at satsingen på det kalorifrie segmentet fortsetter både i 2014 og tiden som kommer.

 

Om Coca-Cola Enterprises Norge

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,5 milliarder kroner i 2012 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller vår nettside om samfunnsansvar: http://cceansvar.no/