Nå kommer Riedel med glasset som er spesiallaget for Coca-Cola

(Lørenskog, 30. januar 2014) Vinkjennere over hele verden holder glassene til den tradisjonsrike familiebedriften Riedel som sine favoritter. Overraskelsen er nok dermed stor når selskapet nå lanserer sitt nyeste glass – beregnet på Coca-Cola.

Riedel lanserer i disse dager nyheten om at den nesten 300 år gamle familiebedriften har utviklet et glass for å bringe frem smaken av Coca-Cola på best mulig måte. Dette er det første glasset Riedel lager som ikke er for vin, øl eller sterkere drikkevarer.

Tiende generasjons Riedel-sjef, Georg Riedel, tok selv turen til drikkevaregiganten i Atlanta tidlig i 2013. Der møtte han personer med inngående kunnskap om innholdet og smakene i Coca-Cola.

Eksperter gjennomførte flere runder med tester på 18 forskjellige glassprototyper med ulike fasonger og størrelser. I denne prosessen oppdaget Coca-Cola sine egne eksperter hvor mye ulike glassfasonger har å si for opplevelsen av smaksbalansen i Coca-Cola.

Til slutt valgte smakspanelet enstemmig glasset som best fikk frem totalopplevelsen av brusingen og den gode smaken av Coca-Cola. Formen på dette glasset er den samme som på Riedels velkjente Sauvignon Blanc-glass.

Riedel jobbet deretter videre, for at glasset i enda større grad skulle rendyrke smaken av Coca-Cola. Resultatet av dette arbeidet er det spesielle glasset som nå lanseres.

– Dette er en morsom nyhet for oss i Coca-Cola, sier kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola Enterprises Norge.

– Riedel er kjent for å designe glass som understreker smaken i ulike viner; de ser glass som instrumenter som kan levere optimale smaksopplevelser. Vi er mange som nå gleder oss til smaksopplevelsen av en kald Coca-Cola i det nye glasset de har designet, avslutter Rømmerud.

I Norge vil det nye Coca-Cola glasset fra Riedel kunne kjøpes fra begynnelsen av mars hos Howard Kjøkkenskriveri i Oslo, samt alle Kitchn butikkene i Norge.

 

Om Coca-Cola Enterprises Norge

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,5 milliarder kroner i 2012 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller vår nettside om samfunnsansvar: http://cceansvar.no/