Leif Atle Viken forlater Coca-Cola 31. mars Etter mer enn 14 år i ulike lederstillinger i Coca-Cola Enterprises Norge og nær fire år som administrerende direktør har Leif Atle Viken bestemt seg for å forlate selskapet den 31. mars for å sikte mot nye personlige utfordringer. Leif Atle etterfølges av belgieren Ignace Corthouts som har 22 års fartstid fra selskapet internasjonalt.

Siden han begynte i Coca-Cola Drikker AS i 1997 har Leif Atle blitt kjent for å være en svært profesjonell og dedikert leder innen selskapet og innen industrien. Han har representert Coca-Cola i flere eksterne bransjeorganisasjoner, blant annet som styreformann for NHO Mat og Drikke, styremedlem i Bryggeriforeningen og Dagligvareleverandørenes Forening.

Paul Gordon, som er ansvarlig for de nordiske tapperiene i Coca-Cola Enterprises uttaler:

-- Leif Atles lederskap og profesjonalitet har vært en svært påvirkende faktor for den vellykkede integrasjonen av det norske selskapet Coca-Cola Drikker AS inn i Coca-Cola Enterprises det siste året. Han har også sørget for at selskapet har nådd målene for 2011, og har bidratt sterkt til å ruste det norske tapperiet for å møte fremtidens utfordringer. Vi er takknemlige for det engasjementet, dedikasjonen og lederskapet han har vist.

-- Jeg har hatt fjorten gode, lærerike og utfordrende år i Coca-Cola systemet, forteller Leif Atle Viken, som samtidig understreker at han har planlagt sin avgang siden våren 2011.

--Etter snart fire år som toppleder føler jeg at tiden er moden for å sikte mot nye utfordringer. Jeg flagget dette for CCE allerede i fjor vår, og jeg lovet da at jeg skulle levere resultatene i 2011, sørge for en best mulig integrasjonsprosess med vår nye eier Coca-Cola Enterprises og at jeg skulle jobbe ut mars 2012, poengterer Leif Atle Viken.

Vikens etterfølger, belgieren Ignace Corthouts, har jobbet i Coca-Cola systemet i nesten 22 år og har blitt kjent som en svært erfaren kommersiell leder med et gjennomgående sterkt resultatfokus. Ignace kom fra en stilling som belgisk salgssjef i Shell i 1990, og har senere hatt en rekke ulike stillinger, blant annet som leder for salg og marketing i Belgia og Country Director for Nederland før han fikk sin nåværende stilling som europeisk leder for salg og kundeservice. Han har tilbrakt nesten ett år i Norge nå, hvor han har jobbet tett sammen med Leif Atle Viken.

Ignace Corthouts og Leif Atle Viken vil fortsette å samarbeide tett i ukene fremover for å sikre en best mulig overlapping, samtidig som nykommeren forbereder flyttingen hit til Norge sammen med sin familie, for å ta fatt på denne viktige og utfordrende nye muligheten. Viken avslutter sitt engasjement den 31. mars i år.

For ytterligere informasjon:

Stein Rømmerud, VP Public Affairs and Communications, Coca-Cola Enterprises Norge og Sverige, mobil: +47 90119985

Leif Atle Viken, avtroppende administrerende direktør Coca-Cola Enterprises Norge AS,
mobil: +47 915 48 053

Ignace Corthouts, påtroppende administrerende direktør, mobil: +31 620899228

Om Coca-Cola

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS, har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,32 milliarder kroner i 2010 og solgte  288,5 millioner liter drikke her til lands.