Bildet: Havisen forsvinner med rekordfart i Arktis. Dette gjør det stadig vanskeligere for isbjørn-mødrene å skaffe mat til barna sine, og å ha trygge hi der de kan vokse opp.  Foto: Jon Aars, Norsk Polarinstitutt

(Oslo, 9. september) Havisen i Arktis forsvinner raskere enn forskerne kunne forutse for bare få år siden. Dette er alvorlig nytt for isbjørnene. De får ikke bygget trygge hi til barna sine, og må svømme stadig lenger for å skaffe mat. Kampanjen Arctic Home er et samarbeid mellom WWF og Coca-Cola, og gjør det enkelt å hjelpe isbjørnmødrene. På www.arctichome.no kan alle støtte WWFs arbeid for å ta vare på isbjørnene i Arktis, og ikke minst: Coca-Cola dobler alle donasjonene som gis.

Arktis påvirkes kraftig av klimaendringene. Dette viktige området varmes opp dobbelt så raskt som resten av kloden, og sjøisen forsvinner med 12 prosent hvert tiår. I 2012 ble havisen målt til sitt laveste nivå siden målingene startet for over tretti år siden. Ledende polarforskere snakker om at sommeris-dekket kan være borte allerede innen 2016!

– FNs klimapanel har slått fast at vi er på vei mot en klode som blir mellom 4 og 6 grader varmere. Det betyr katastrofale 8 til 10 graders oppvarming i Arktis.  Om vi ikke tar konsekvensene av dette nå, kan isbjørnen i verste fall dø ut, sier Nina Jensen, generalsekretær i WWF-Norge.

Mangel på mat og trygge hi

De dramatiske endringene truer isbjørnens overlevelse. Isbjørnene kan ikke klare seg uten isdekket, som de er avhengige av for å skaffe mat og komme seg i hi.

Når isen forsvinner, blir det vanskeligere for isbjørnmødrene å jakte etter mat til barna sine. De må legge ut på lengre og lengre svømmeturer på det åpne havet. Dermed trekker de oftere inn mot bebygde strøk, til fare for både seg selv og menneskene som bor der.

Isen som forsvinner gjør også at de hundrevis av isbjørnmødrene som føder hvert år, mister områdene der de bygger hi for barna.  Disse hiene er helt nødvendige for at de blinde og hårløse isbjørnungene skal få maten, varmen og tryggheten de trenger for å overleve.

Du kan hjelpe isbjørnmødrene på en enkel måte

Kampanjen «Arctic Home» gir alle muligheten til å hjelpe isbjørnmødrene i Arktis – og man trenger ikke bevege seg lenger enn til PC-skjermen eller mobilen. Ved å gå inn på kampanjens nettside, www.arctichome.no, kan man enkelt huke av et beløp man vil donere for å støtte WWFs arbeid for å redde isbjørnene. Coca-Cola lover at de vil doble alle donasjonene som gis, helt opp til en million euro.

Tar vare på «det siste isområdet»

Internasjonalt går midlene fra «Arctic Home» – som gjennomføres i flere europeiske land – blant annet til tiltak som skal ta vare på det området der forskerne regner med at polisen vil bli liggende lengst: «Det siste isområdet». Dette ligger nord for Grønland og det østlige Canada, og er på over 1,4 millioner kvadratkilometer – altså langt større enn Norge, Sverige og Danmark tilsammen.

Her i landet skal pengene som samles inn gjennom Arctic Home-kampanjen gå til WWF-Norges arbeid i Arktis. WWF jobber blant annet for at Norge skal ha en tydelig grense mot boring i Polhavet, Barentshavet Nord og i islagte områder, samt for å sikre et forbud mot å bruke tungolje som drivstoff i hele Arktis og for å redusere konflikter mellom mennesker og isbjørn.

For mer informasjon om Arctic Home, vennligst kontakt:

Heidi Katrine Bang, presseansvarlig WWF-Norge, mobil 915 88 168, e-post hkbang@wwf.no

For mer informasjon om Coca-Cola sin dobling av donasjoner, vennligst kontakt:

Cathrine Stang Lund, kommunikasjonssjef Coca-Cola Enterprises, mobil 95872699, e-post clund@cokecce.com