Bildet: Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Enterprises Norge, med de nye og mer miljøvennlige gjenvinnvingsflaskene. 

(Lørenskog, 23.9.2014) Coca-Cola Enterprises ser et klart resultat av sin omlegging fra ombruksflasker til gjenvinningsflasker: De nye flaskene er mer miljøvennlige enn ombruksflaskene. 

- Vi forventet en positiv miljøeffekt, men tallene vi ser nå overgår forventningene. For første gang i Norges-historien sitter en drikkevareprodusent med fasiten på hva som skjer når man går fra ombruk til gjenvinning, sier Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Enterprises. 

Selskapet ser blant annet en reduksjon i vannforbruk på 39 prosent, og energiforbruket per tusen liter produserte drikke har gått ned med over 25 prosent. 

- Dette bekrefter at ressursbesparelse også er bra for økonomien. At gjenvinningsflaskene i tillegg danker ut ombruksflasken fra et miljøperspektiv er banebrytende. Funnet skiller seg markant ut fra vanlige oppfatninger, hvor ombruk tradisjonelt har høyest anseelse. Våre tall viser dermed at avgiftsstrukturen i Norge nå favoriserer den minst miljøvennlige flasketypen, fortsetter Rømmerud. 

Bred miljøeffekt og plast laget av planter 

Coca-Cola Enterprises ser tydelige besparelser på mange områder etter omleggingen. Både transport, energiforbruk, vann- og kjemikaliebruk er kraftig redusert, fordi flaskene ikke lenger må transporteres tomme tilbake til fabrikken for vask før de går ut igjen på markedet.

- Vi har også brukt PlantBottle™ teknologi i de nye flaskene våre, som gjør at deler av plasten er laget av bioplast. Dette er et viktig og riktig steg på veien mot fremtidens flaske, og en enda mer miljøvennlig produksjon, avslutter Rømmerud. 

Nøkkeltall fra funnene etter omleggingen:

Totalt vannforbruk 

39 % reduksjon 

Avløpsvann 41 % reduksjon

Energibruk per tusen liter produserte drikke  

25,6 % reduksjon

Oljeforbruk til plastproduksjon

4000 tonn reduksjon

Om Coca-Cola Enterprises Norge

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,5 milliarder kroner i 2012 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller vår nettside om samfunnsansvar: http://cceansvar.no/