To millioner 1,5-liters flasker med Coca-Cola zero skal gis bort til tørste nordmenn i høst. Coca-Cola lanserer i disse dager sin største smaksprøvekampanje noensinne, for å feire den gode mottakelsen av selskapets nye planteflasker – PlantBottle®.

– Coca-Cola har i løpet av 2013 gjennomført store endringer i Norge, som lanseringen av våre nye flasker – blant annet laget av organisk plantemateriale – og nye flaskestørrelser. Endringene har blitt svært godt mottatt av norske forbrukere. Vi ønsker å feire dette med å gjennomføre vår største smaksprøvekampanje noensinne. Målet er å gi bort to millioner 1,5-litersflasker med Coca-Cola zero, sier Ignace Corthouts, adm. direktør i Coca-Cola Enterprises Norge.

I sommer kunne nordmenn finne navnene på seg selv, venner og familiemedlemmer på Coca-Cola etikettene. Det var første gang dette ble gjennomført i Europa, noe mange syntes var et morsomt påfunn – det ble en stor suksess og snakkis. Den nye smaksprøvekampanjen er et tegn på at Coca-Cola fortsatt har et mål om å begeistre og involvere norske forbrukere.

– Vi tror mange vil sette pris på å kunne få en flaske med Coca-Cola zero, på samme måte som mange syntes det var morsomt å finne sine egne navn på flaskene våre. Og når vi nå gir bort 2 millioner 1,5-litersflasker, betyr det at de fleste av oss får muligheten til å få med seg en gratis flaske Coca-Cola zero hjem i kjøleskapet, sier Corthouts.

– Bredden og trykket på denne kampanjen er enormt, det er den største smaksprøvekampanjen vi har gjennomført her til lands noen sinne. Vi vil ha kuponger i de store dagsavisene, som forbrukerne kan bytte inn i en halvannenliters flaske med Coca-Cola zero – i nær sagt hvilken som helst butikk her i landet, fortsetter Corthouts.

En ekstra null blir gull

Den store smaksprøveutdelingen kombineres med at nordmenn vil bli kjent med et nytt tema for Coca-Cola zero – “Just add zero”. Dette kommer sammen med nye visuelle elementer som bringer mer farge og en ny design inn i Coca-Cola zero sitt merkevareuttrykk. – «Just add zero»-temaet handler om at det å legge til en null i ulike sammenhenger, ofte vil føre til uante – og positive – konsekvenser, sier Corthouts, som smilende legger til at et godt eksempel kan være at de fleste nok hadde likt å legge til en ekstra null på lønnsslippen.

– Vi kommer til å kommunisere dette budskapet i en rekke kanaler; både TV, kino, i printannon-ser og utendørs, avslutter Ignace Corthouts.

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.