I januar begynner Magdalena Kettis som ansvarlig for miljø- og samfunnsansvar (CRS*) for Coca-Cola Enterprises i Norge og Sverige. Hun kommer fra Norges Bank, som forvalter den norske statens pensjonsfond, ”oljefondet”.

Magdalena Kettis har lang erfaring fra ledende stillinger innen CRS på globalt nivå. Hun kommer nå fra stillingen som ansvarlig for sosiale og miljømessige spørsmål i Norges Bank Investment Management (NBIM), som forvalter den norske statens pensjonsfond utland. Hun har også bakgrunn som CRS-konsulent.

-- Vår visjon handler om å skape bærekraftig vekst, og vi er veldig stolte over at Magdalena Kettis nå begynner hos oss. Vi har store ambisjoner for vårt arbeid innen miljø- og samfunnsansvar og har et sterkt lokalt engasjement og utfordrende mål som er forankret i hele virksomheten vår. Med Magdalenas bakgrunn og erfaring er vi i stand til å gjøre et taktskifte innen vårt arbeid på dette området, sier Stein Rømmerud, VP Public Affairs and Communication i Coca-Cola Enterprises Norge og Sverige.

*I Coca-Cola Enterprises Norge brukes begrepet CRS, Corporate Responsibility and Sustainability, om arbeidet med miljø- og samfunnsansvar. CRS er en sentral del av virksomhetsstrategien og integreres i alle selskapets funksjoner.

Coca-Cola Enterprises har høye ambisjoner for bærekraftig vekst, og den nyopprettede stillingen viser med all tydelighet at miljø- og samfunnsansvar er et viktig satsningsområde for selskapet. Magdalena Kettis blir ansvarlig for arbeidet med miljø- og samfunnsansvar (CRS) i Norge og Sverige.

- Coca-Cola har ambisiøse mål og har allerede gjort et omfattende arbeid som jeg skal være med på å videreutvikle. Å jobbe systematisk med spørsmål knyttet til miljø og samfunn har blitt en stadig viktigere del av Coca-Cola sin virksomhet, og det skal bli spennende å bidra til å videreutvikle arbeidet med samfunnsansvar og bærekraft i Norge og Sverige, sier Magdalena Kettis, CRS-ansvarlig i på Coca-Cola Enterprises Norge og Sverige

I siste utgave av selskapets Miljø- og samfunnsrapport viser Coca-Cola Enterprises til flere fremskritt innen emballasje, vannforbruk og klima. Rapporten blir utgitt hvert år.

Plantbottle reduserer karbonutslipp
Plantbottle inneholder opp til 22,5 prosent plantebasert materiell og opp til 25 prosent gjenvunnet PET-plast. Siden lanseringen i 2009 har over 10 milliarder flasker blitt distribuert i 20 land, hvilket tilsvarer en reduksjon på 100 000 tonn karbonutslipp. I desember 2011 offentliggjorde The Coca-Cola Company en ny avtale med tre ledende selskaper innen bioteknologi som skal utvikle neste generasjon Plantbottle laget av 100 prosent plantebasert materiell.
I mai 2010 lanserte Coca-Cola Plantbottle på det norske markedet, og alle norske Bonaqua produkter tappes på Plantbottle.

Flere smarte kjøleskap
Coca-Cola arbeider også for å øke andelen miljøvennlige kjøleskap på markedet. Våre intelligente kjøleskap, de såkalte ”Energy Management System”-kjøleskapene reduserer energiforbruket med opp til 35 prosent. Kjøleskapene registrerer hvor ofte kjøleskapet åpnes og lukkes, og tilpasser energibruken til trafikken i butikken.

CCEN har også kjøleskap som bruker mer miljøvennlige gasser, i tillegg til smart teknologi. Disse kjøleskapene reduserer utslippet av miljøgasser med 99 prosent, i tillegg til å spare energi ved hjelp av den nye teknologien. I Norge har vi 5000 kjøleskap med EMS, og 1900 som i tillegg bruker mer miljøvennlige gasser. Vårt mål er at alle kjøleskap innen 2012 skal være fri for HFC-gasser og bruke miljøvennlig teknologi.

Om Coca-Cola
Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn, Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon.