(Oslo, 17.3.2015) Coca-Colas ikoniske glassflaske fyller 100 år. Den så dagens lys i 1915, og har siden rukket å bli verdens mest kjente emballasje, en designklassiker, et symbol i populærkulturen – og ikke minst et produkt alle har et forhold til. Som de eneste studentene i Europa, designer nå norske studenter ved Westerdals sine egne uttrykk til flasken.

Den ikoniske konturflasken ble skapt i 1915. Briefen til designerne var å lage en flaske som var så distinkt at man ville gjenkjenne den bare ved å ta på den i mørket, ja, til og med om den lå knust på gulvet. Og det var svensken Alexander Samuelsson som ledet designarbeidet som resulterte i den ikoniske flasken.

I dag kan man trygt si at Samuelsson og designerne i The Root Glass Company lyktes med jobben de gjorde for 100 år siden. Flasken gikk i produksjon i 1916 i Terre Haute, Indiana. Den har blitt et moderne ikon alle har et forhold til, og var i 1950 det første kommersielle produktet som fikk pryde forsiden til Time Magazine. Designet har blitt omtalt som det mest vellykkede produktdesign noensinne.

Del av populærkulturen

I tillegg til å være en form og et produkt som alle har fått et forhold til, har flasken også spilt en tydelig rolle i populærkulturen. Den har inspirert flere kunstnere, musikere og designere; mest kjent er kanskje kunstneren Andy Warhol som avbildet flasken i «The Grocery Store» i 1962. Salvador Dali var imidlertid først ute med å benytte flasken i sin kunst, i verket «Poetry in America» i 1943.

– Vi er stolte av historien til vår konturflaske. Vi gjennomfører nå en kampanje for å feire nettopp den posisjonen den har fått, både i populærkulturen og alles hverdagsliv, sier Cathrine Stang Lund, kommunikasjonssjef i Coca-Cola Enterprises.

– Som del av kampanjen vil vi bruke historiske bilder av Marilyn Monroe, Elvis og Ray Charles, sammen med vår tids artister som Avicii og Rita Ora, der alle drikker av den kjente flasken. Bildene understreker flaskens unike posisjon og historie som en del av film- og kulturverdenen, samt budskapet om at dette er en flaske som alle har hatt – og har – et forhold til, fortsetter Cathrine Stang Lund.

Norske studenter lager sitt design

Som de eneste studentene i Europa, designer nå studenter ved Westerdals sitt eget uttrykk til den ikoniske flasken.

– Vi synes det var en spennende idé å utfordre lovende, norske studenter til å designe sin egen tolkning av vår berømte flaske, sier Stang Lund.

– Ingen andre europeiske studenter har fått denne utfordringen. Vi har lagt det opp som en konkurranse, og vinnerdesignet blir både stilt ut i Østbanehallen i sommer, og ved museet tilknyttet vårt hovedkontor i Atlanta, avslutter Cathrine Stang Lund.

For mer informasjon: