For første gang inviterer Coca-Cola mennesker i Europa til å komme sammen for å Share a Coke, ved at den ikoniske logoen på etiketten i sommer er byttet ut med vanlige personnavn.

I sommer inviterer Coca-Cola forbrukerne til å komme sammen for å Share a Coke med venner og familie, i en kampanje som handler om samhold og positivitet. Når merkevaren nå innleder sin største sommerkampanje noensinne, vil mennesker over hele Europa finne at den ikoniske logoen er fjernet fra etikettene på flaskene. I stedet er den byttet ut med personnavn som er vanlige i de landene flaskene er til salgs.

I Norge plasseres flasker med de 150 mest populære navnene i butikkhyller over hele landet; flaskene vil ha navn som spenner fra Anne, og Alexander, til Vegard og Vilde. Navnene vil hovedsakelig være å finne på halvlitersflaskene med Coca-Cola og Coca-Cola Zero, i tillegg til flerpakninger med bokser og halvannenlitere der uttrykk som «Gjengen», «Familien», «Venner» og lignende erstatter den kjente Coca-Cola logoen.

For dem som ikke kan finne navnet sitt på noen av flaskene, er det verdt å vite at “Share a Coke” kampanjen også er å finne på nett, på www.shareacoke.no. Der kan man lage sin egen, digitale Coca-Cola flaske, som kan deles med venner. Det er også mulig for publikum å lage egne Coca-Cola og Coca-Cola zero med valgfrie navn, ved å delta på Coca-Cola sin sommerturné. Reiseruten til turnéen offentliggjøres på kampanjens nettsted.

– Dette er første gang noensinne vi har byttet ut den ikoniske Coca-Cola logoen på pakningene. Det er fantastisk at vi nå har kunnet gjøre produktet mer personlig for dem som elsker merkevaren vår mest – forbrukerne våre, sier Karen Huffman, markedsansvarlig for Coca-Cola i Norge.

– Vi ønsker at folk skal komme sammen; som en del av det ønsker vi at man skal kunne ha det morsomt med å se etter navnene til venner og familie på flaskene våre, for så å kunne ta tiden til å dele en Coca-Cola med dem, fortsetter Huffman.

Fakta om valg av navn til kampanjen:

• Coca-Cola har tatt utgangspunkt i statistisk sentralbyrå (SSB) sin statistikk over de 150 mest populære navnene i Norge. Navnene er tatt ut fra hele befolkningen over hele landet. I tillegg har Coca-Cola valgt å inkludere enkelte navn som er hyppig brukt i den norske befolkningen, men som likevel ikke når opp på den offisielle navnestatistikken, for eksempel Ali og Mariam.
  • For at flest mulig blant publikum skal finne eget eller kjentes navn, har Coca-Cola også inkludert generiske navn som «Familien», «Kjæresten», «Venner», «Bhaia» (urdu for «Bror»), «Meri Jaan» (urdu for «Min Kjære»), «Habibi» (arabisk for «Kjære»).
  • Av respekt for profeten Mohammad og de som eventuelt kunne føle seg støtt av at profetens navn blir brukt i en kommersiell kampanje, har Coca-Cola valgt ikke å inkludere navnet Mohammad blant de navnene som ble inkludert i tillegg til de 75 mest populære guttenavnene.

• Navnet Mohammad (ulike stavemåter) er i følge SSB sin offisielle statistikk ikke på listen over de 75 mest brukte guttenavnene i Norge (hele befolkningen på landsbasis), selv om navnet nådde høyt opp på listen for navn som ble gitt guttebabyer i 2012.

• Av hensyn til varemerkebeskyttelse, er navn som «Per» og «Ida» utelatt fra listen, og av tekniske hensyn er i tillegg til navn med mer enn 10 tegn utelatt.
  • Publikum kan få en oversikt over navnene på kampanjens nettside www.shareacoke.no fra 7. mai.

• Det finnes flere måter å få laget etiketter med valgfritt navn på- enten gjennom www.shareacoke.no eller gjennom kampanjens sommerturné, der publikum får mulighet til å lage valgfrie etiketter. Turnéens reiserute offentliggjøres 7. mai på www.shareacoke.no

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Vibeke Hansen, assisterende direktør for eksternkommunikasjon, Coca-Cola Enterprises Norge AS

E-post: vhansen@cokecce.com, Mobil: 99 01 33 49

Eller:

Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt,Coca-Cola Enterprises Norge AS

E-post: srommerud@cokecce.com , Mobil: 901 19 985

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 650 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.