Coca-Cola selger stadig mer kaffe i et kaffetørst Norge – nå utvides satsingen på Chaqwa

(Lørenskog, 2. oktober) Chaqwa, Coca-Cola sitt eget kaffebrand, fortsetter å vokse i Norge. Nye avtaler med store norske bedrifter og organisasjoner driver vekst. Nå forsterker selskapet kaffesatsingen for å ta enda større deler av kaffemarkedet her i landet.

Tall fra Norsk Kaffeinformasjon viser at ni av ti voksne nordmenn drikker kaffe, og til sammen drikker vi 11,5 millioner kopper hver dag. I 2012 ble det drukket 4,2 mrd kopper kaffe i Norge, og over 50 prosent sier de drikker 1 til 2 kopper på jobben hver dag.

– Vi nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder kaffedrikking, og vi er opptatt av god kaffe. 40 prosent av kaffen drikker vi på jobben; norske bedrifter vil derfor ha høy tilgjengelighet til en god pris.
Veksten til Chaqwa viser at kaffen vår møter alle forventningene til smak, tilgjengelighet og pris. Nå har ledelsen i Coca-Cola Enterprises gitt klarsignal for å utvide satsingen på Chaqwa med både mennesker og utstyr, sier Tormod Halbakken, direktør for Chaqwa i Norge.

Chaqwa dobler salgsstyrken

– Den voldsomme utviklingen av kaffetilbudet på norske arbeidsplasser skyldes blant annet den store veksten i antall kaffebarer. Nordmenns kaffevaner har endret seg, slik at det også stilles større krav til kaffen som drikkes på arbeidsplassen. Chaqwa må derfor levere høy kvalitet i form av god smak i hver eneste kopp, og sørge for at maskinene fungerer – hele tiden. Derfor har vi en tett dialog med kaffeleverandørene og produsentene av kaffemaskinene, og stiller Norges beste teknikere tilgjengelig for Chaqwa-kundene, fortsetter Halbakken.

Coca-Cola skal nå doble salgsstyrken i Chaqwa for å kunne håndtere enda flere kunder.

– Vi har mange store og små kunder som alle krever god oppfølging. I dag har vi totalt 4000 kaffemaskiner ute i markedet og våre vekstambisjoner gjør at vi nå må doble salgsstyrken i løpet av kort tid, avslutter Tormod Halbakken i Chaqwa.

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.