Coca-Cola og Ford samarbeider om plantebasert interiør i biler

Coca-Cola har fått mye oppmerksomhet for sin PlantBottle®-teknologi som hittil er benyttet i Coca-Cola sine egne plastflasker. Nå lanserer Ford, i samarbeid med Coca-Cola, bruk av av PlantBottle-teknologi som en del av interiøret i konseptbilen Ford Fusion Energy hybrid. Det er første gang PlantBottle®-teknologi brukes til noe annet enn plastemballasje.

Bilen har fått plantebasert stoff i sitteputer, seteryggene, hodestøtter, dørpaneler og nakkestøtter.

Stoff laget av PlantBottle®-teknologi, består av opptil 30 prosent plantebasert materiale og viser potensialet når to globale merkevarer utnytter fornybare materialer for å erstatte fossile råstoffer.

"Ved å bruke PlantBottle®-teknologi i en bil, synliggjør Ford og Coca-Cola det store potensialet  som  ligger i det å erstatte fossile råstoffer med fornybare materialer  og hvordan dette kan være med på å redusere den totale miljøbelastningen av fremtidige biler , " sier Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Enterprises Norge.

Når to av de mest kjente og respekterte merkevarerne i verden, the Cola-Cola Company og Ford Motor Company samarbeider om et slikt prosjekt, betyr det at man til sammen når milliarder av forbrukere i mer enn 200 land på seks kontinenter .

Ideen bak bilen ble lansert i fjor da Ford og Coca-Cola sine forskningsmiljøer møttes for se på muligheter for innovasjon av mer bærekraftige produkter. Begge selskapene bruker PET, en solid og lett plast som benyttes i en rekke produkter som plastflasker, tekstiler og tepper.

Konseptbilen Ford Fusion Energi vil bli utstilt senere denne måneden på Los Angeles Auto Show.

For relatert materiale og høyoppløselige bilder og video , besøk www.media.ford.com .

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.