Coca-Cola Norge iverksetter offensiv kampanje for å spille en tydeligere rolle i kampen mot overvekt

Lørenskog, 14.06.13: For første gang går Coca-Cola Norge ut med et konkret budskap om å bidra til finne løsninger på problemet med overvekt og usunn livsstil. Coca-Cola Norge lanserer i dag en omfattende kampanje der hensikten er å informere forbrukerne om selskapets produkter, om kaloriinnholdet og hvordan det er avgjørende å tilpasse kaloriinntaket til egen livsstil.

-  Overvekt er et alvorlig samfunnsproblem, og alle må samarbeide for å finne en løsning. Med denne kampanjen vil vi vise at Coca-Cola ønsker å bidra positivt i kampen mot overvekt. Vi tror vi kan gjøre en forskjell ved å bruke kraften i våre merkevarer for å formidle et viktig budskap. Derfor forteller vi nå om hva vi allerede har gjort på dette området, og hvilke andre konkrete grep vi vil gjøre nå og i tiden som kommer. Vi er fast bestemt på å gjøre en forskjell, og derfor er dette en del av et langsiktig engasjement, sier Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Enterprises Norge og Sverige.

Med kampanjen ønsker Coca-Cola å gi forbrukerne informasjon, slik at de kan ta informerte valg, og selv kan være med i dugnaden for en bedre helse. Coca-Cola Norges kampanje er bygget opp rundt tre hovedpilarer:

• Å gi forbrukerne enkel og tydelig informasjon om kaloriinnholdet i selskapets drikkevarer
  • Å oppfordre forbrukerne til en aktiv livsstil
  • Å arbeide videre for å tilby forbrukerne valgfrihet og muligheten til å velge drikkevarer med færre eller ingen kalorier og mellom ulike flaskestørrelser

Markerer taktskifte i arbeidet mot overvekt

Kampanjen starter i dag med en norsk versjon av den globale kampanjefilmen, ”Samarbeid”, som blir vist på TV2 fredag 14. og lørdag 15. juni. Filmen informerer seerne om antall kalorier i Coca-Cola sine produkter, samt understreker at 4 av 10 av produktene i selskapets norske portefølje har færre eller ingen kalorier. I Norge vil reklamefilmen bli støttet opp av trykte helsides-annonser i flere av landets ledende aviser. Der vil Coca-Cola blant annet vil informere om selskapets innovasjonsarbeid rundt produkter med færre kalorier, sine forpliktelser for å bidra til en aktiv livsstil, samt selskapets arbeid for å redusere det norske sukkerkonsumet.

Nye tiltak

I dag står konsumet av brus og saft for kun to prosent av det samlede energiinntaket i Norge.
Coca-Cola og den norske drikkevarebransjen har i lang tid arbeidet aktivt for å redusere det norske sukkerkonsumet.  Nordmenns overgang til sukkerfrie brusalternativer har hatt stor betydning for nedgangen i sukkerforbruket, som er redusert med nærmere 30 % siden 2000. Dette er en positiv utvikling, og Coca-Cola Norge er innstilt på å jobbe videre langs flere spor for å bidra ytterligere i arbeidet for å bedre norsk folkehelse.

Kampanjen bygger videre på det arbeidet Coca-Cola allerede har gjort, i tillegg til at selskapet lanserer flere nye grep mot overvekt:

• De siste ti årene har Coca-Cola redusert den gjennomsnittlige kalorimengden pr. servering i Europa med 10 %. Selskapet jobber aktivt for å redusere innholdet av sukker og kalorier i sine drikkevarer, og 4 av 10 av produktene i den norske produktporteføljen har færre eller ingen kalorier.
  • Coca-Cola samarbeider med forskere og ernæringsfysiologer om innovasjoner.  Kalorifrie søtningsmidler fra naturlige kilder, som ekstraktet fra Steviaplanten, er eksempel på dette
  • I juni 2013 lanserer Coca-Cola Norge en ny Nestea Green Tea der kaloriinnholdet er redusert med 40 % takket være bruken av det nye søtningsmiddelet.
  • I mai 2013 lanserte Coca-Cola mindre flasker (0,375 l) Coca-Cola og Coca-Cola zero, som åpnet for en kalorireduksjon på 25 % per flaske Coca-Cola, sammenlignet med en 0,5 l flaske.
  • Selskapet støtter mer enn 200 idrettsarrangementer og aktiviteter over hele Norge, og i den europeiske satsingen når vi frem til og inspirerer over 3 millioner unge.
  • Coca-Cola trykker tydelig informasjon om næringsinnhold på etikettene. Det opplyses også om produktets kaloriinnhold og hvor stor prosentandel dette er av anbefalt, daglig kaloriinntak
  • Selskapet lanserer nå informasjonskampanjen ”Samarbeid,” for å inspirere norske forbrukere til å ta informerte valg om kosthold, kaloriinntak og livsstil. Kampanjen vil vare fra juni til september.

For mer informasjon og for å se kampanjefilmen og annonsene, vennligst gå til www.coke.no/samarbeid

Eller kontakt:

Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt,
Coca-Cola Enterprises Norge og Sverige.

Mobil: 901 19 985 / E-post: srommerud@cokecce.com

Pressebilder:

Kampanjefilmen "Samarbeid" på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8YfzQuOphiU

Presserom med bilder og relaterte dokumenter: http://www.mynewsdesk.com/no/pressroom/coca-cola

Eller vår bildebank: http://ccd.teknograd.no/  Brukernavn/ passord: presse/presse

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 650 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.