(Oslo, 5. mars 2015) Coca-Cola lanserer i dag en strategisk endring for deres kjente merkevarer. De vil nå bli samlet som én merkevare, «One brand», der de ulike variantene får felles identitet og uttrykk i markedsføringen.

Opp gjennom årene har Coca-Cola utviklet ulike merkevarer, for å møte nye forbrukervaner og behov. Dette har gitt stor valgfrihet i smak og kaloriinnhold, samtidig som den klassiske Coca-Cola smaken hele tiden har ligget i bunn.

Én merkevare, ulike alternativer

Nå lanserer imidlertid Coca-Cola nyheten om at de ulike variantene skal samles under én identitet – som én merkevare. Den nye, felles merkevareidentiteten skal bygge på den opprinnelige Coca-Cola identiteten. Emballasjen skal vise fordelene ved hver enkelt variant, for eksempel om den er uten sukker eller kalorier. Dette gjør det lettere for forbrukerne å velge riktig. Selskapet kaller dette deres nye «One brand»-strategi.

Med den nye «One brand»-strategien vil man ikke lenger se enkeltstående merkevarer som Coca-Cola, Coca-Cola zero, Coca-Cola life og Coca-Cola light. I stedet vil selskapet altså kommunisere én ikoniske merkevare – Coca-Cola – som har ulike alternativer.

Kalorifrie varianter del av all markedsføring

Dette betyr at Coca-Cola variantene uten kalorier nå blir en del av all markedsføring i tiden som kommer, også TV-reklamer. Merkingen av næringsinnhold og ingredienser får nå samme, tydelige utseende på alle pakningene; fargene blir forskjellige, avhengig av hvilken variant det er.

– At valgfriheten blant våre drikker blir så grunnleggende for vår merkevarestrategi og markedsføring, er et stort steg for oss. Vi er privilegerte som får jobbe med en av verdens sterkeste, mest ikoniske merkevarer, og tar vare på denne posisjonen ved stadig å utvikle oss, sier Stein Rømmerud, administrerende direktør for Coca-Cola Enterprises Norge.

– Med tydelig ingrediensbeskrivelse og informasjon på emballasjen, blir det enda enklere for norske forbrukere å velge den drikken som er rett for seg selv. Når alle variantene våre nå samles som én merkevare med felles annonsering, blir de kalorifrie variantene en selvsagt del i all markedsføring, fortsetter Rømmerud.

Nye kampanjer basert på den nye merkevarestrategien vil komme i mai 2015.

For mer informasjon, vennligst kontakt

Cathrine Stang Lund, Kommunikasjonssjef

E-post: clund@cokecce.com