I mai lanserer Coca-Cola Enterprises Norge en helt ny flaskestørrelse for Coca-Cola og Coca-Cola zero. Flasken på 0,375 L er den første nye flaskestørrelsen på det norske markedet på mer enn 20 år. Den nye flaskestørrelsen gir forbrukeren et alternativ til halvlitersflasken, og inneholder 25 prosent færre kalorier.

Den nye 0,375 L vil være et rimeligere alternativ for den som ønsker seg en mindre forfriskning når de er på farten.

-  Forbrukerne har fortalt oss at de ønsker en mindre flaske til en litt lavere pris. Vi er opptatt av å gjøre det enklere for forbrukeren å gjøre det rette valget- enten det gjelder sukkerfrie produkter eller mindre porsjonsstørrelser. Nå kan folk velge akkurat den flasken som passer sin livsstil eller den aktuelle situasjonen akkurat der og da, sier Ignace Corthouts, administrerende direktør i Coca-Cola Enterprises Norge.

Helt siden lanseringen av Coca-Cola light for 30 år siden, har Coca-Cola arbeidet for å øke andelen av sukkerfri brus. I dag er 4 av 10 av selskapets drikker sukkerfrie. 40 prosent av all brus som selges i Norge er i dag sukkerfri.

Først i Norden

Flasken er den første nye flaskestørrelsen på det norske markedet på mer enn 20 år, og Norge er det første nordiske landet som tar i bruk flasken.

I 2012 investerte Coca-Cola Enterprises Norge i nytt produksjonsutyr og erstattet den gamle gjenbruksflasken med mer miljøvennlige gjenvinningsflasker av typen Plantbottle. Det er overgangen til nye flasker som har gjort det mulig å lansere Coca-Cola og Coca-Cola zero i 0,375 litersflasker.

-  Dette er den første nye flaskestørrelsen i Norge siden vi tok i bruk 1,5 litersflasken på 90-tallet, og dette er det første eksempelet på hvordan den nye flasketeknologien vil gi forbrukere valget mellom en rekke ulike flasketyper og størrelser, sier Corthouts.

Flasken vil være tilgjengelig i kiosk- og bensinutsalg over hele landet, og den praktiske størrelsen er spesielt tilpasset forbrukere som handler drikke som skal nytes med en gang.

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.