Coca-Cola lanserer miniboks

Coca-Cola lanserer sin minste emballasje i dagligvarehandelen noensinne - en boks på 150ml Coca-Cola og Coca-Cola zero. I mai lanserte Coca-Cola den første nye flaskestørrelsen på over 20 år i Norge, 375ml Coca-Cola og Coca-Cola zero, mens tiden nå er inne for en ny boksstørrelse – 150ml.

Den nye boksstørrelsen gir forbrukeren et mindre alternativ til andre emballasjestørrelser, og inneholder 54 prosent færre kalorier sammenliknet med 330ml-boksen. Den nye boksen kommer som Coca-Cola og Coca-Cola zero.

-  Forbrukerne har fortalt oss at de ønsker flere valgmuligheter. Vi er opptatt av å gjøre det enklere for forbrukeren å gjøre det rette valget - enten det gjelder sukkerfrie produkter eller mindre porsjonsstørrelser. Mottakelsen av 375ml-flasken har vært meget god og med 150ml-boksen får nå forbrukerne enda flere muligheter til å velge akkurat den emballasjestørrelsen som passer sin livsstil eller behov, sier Stein Rømmerud, kommunikasjondirektør i Coca-Cola Enterprises Norge.

Coca-Cola er først på markedet med denne emballasjestørrelsen som tidligere er lansert med stor suksess i Sverige, Frankrike, Belgia og Nederland. Med 150ml-boksen fortsetter Coca-Cola å øke valgmulighetene for forbruker, slik at alle kan finne et produkt og en emballasjestørrelse som passer for dem.

-  Med denne boksen etablerer vi et nytt segment av tørsteslukkere på boks som vil nå nye målgrupper og som har hatt stor suksess i andre markeder, sier Stein Rømmerud.

De nye boksene selges i dagligvarehandelen fra uke 36 i pakninger a 12 stykker.

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.