Bildet: Anne Marit Ihlen, markedsansvarlig for Coca-Cola i Norge, med gorkene ‘Takk som byr’ og ‘Kan man ønske mer?’

(Lørenskog, 16. september, 2014) Gorker – de små slagordene inni Coca-Cola korkene – har eksistert i Norge siden 1974. Det er dermed en av de lengstlevende markedskampanjene i Norge, og nå skal den fornyes. Coca-Cola arrangerer derfor en forbrukerkonkurranse på sin Facebook-side, og der kan du være med og bestemme fremtidens gorker.

De nye gorkene skal være på engelsk, og maks 20 tegn inklusive mellomrom. Coca-Cola vil velge ut de 64 beste gorkforslagene, som skal både på Coca-Cola og nå også Coca-Cola zero glassflaskene.

– Vi vet at gorkene er svært populære i Norge, og vi har allerede fått inn flere hundre forslag på Facebook. Det er gøy å se at de fortsatt engasjerer, selv etter så mange år, sier Anne Marit Ihlen, som er markedsansvarlig for Coca-Cola i Norge.

Gorkene eksporteres til Sverige

Nytt av året er at gorkene også skal brukes i Sverige.

– Sverige har kun hatt vanlige korker før, og de er helt ukjente med fenomenet gork, hvor det står noe morsomt inni korken. Det blir spennende å se hvordan de mottar det, sier Anne Marit, som presiserer at konkurransen kun er i Norge.

– Svenskene får ikke være med og bestemme gorkene i denne omgangen, det får nordmennene ta seg av. Siden de samme gorkene skal brukes i begge land må de være på engelsk, men vi ser at flere av dagens forkortelser og ord og uttrykk er på engelsk også i dagligtale, så vi tror det vil passe fint, avslutter Anne Marit.

For mer informasjon, vennligst kontakt: 

  • Cathrine Stang Lund, kommunikasjonssjef, Coca-Cola Enterprises Norge AS, clund@cokecce.com, tlf: 95872699
  • Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola Enterprises Norge AS, srommerud@cokecce.com, tlf: 90119985

 

Om Coca-Cola Enterprises Norge

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,5 milliarder kroner i 2012 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller vår nettside om samfunnsansvar: http://cceansvar.no/