Coca-Cola Enterprises vinner innovasjonspris for introduksjon av PlantBottle® i Norge

Lørenskog, 17. oktober 2013; Coca-Cola Enterprises Norge ble i dag tildelt Dagligvareleverandørenes Innovasjonspris 2013 for omlegging til PlantBottle® som er plantebaserte gjenvinningsflasker. Coca-Cola Enterprises har investert mer enn 600 millioner kroner i Norge det siste året, og ny teknologi og nye flasker er en del av dette.

- Vi er svært stolte over å motta DLF sin Innovasjonspris 2013. Dette er nok en bekreftelse på at styret til CCE tok riktig beslutning da de i fjor vedtok å investere 600 millioner kroner i Norge og med det gjennomføre selskapets største investering noen gang i ett enkelt marked. Vi har allerede sett resultatene i form av solid vekst siden vi introduserte de nye flaskene tidligere i år, sier Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Enterprises Norge.

- Med den nye teknologien kan vi drive produktinnovasjon på en helt ny måte ved å introdusere nye flaskestørrelser og være mye tydeligere på merkevarebygging av hvert enkelt produkt, fortsetter Rømmerud.

Coca-Cola Enterprises har blant annet introdusert en ny flaskestørrelse med 375ml Coca-Cola og Coca-Cola zero i 2013.

- Miljøgevinstene er betydelige ved at vi har redusert transporten av resirkulerte flasker betydelig, redusert vannforbruket da vi ikke lenger vasker gamle flasker, og PlantBottle består av opp til 22 prosent plantebasert materiale. Skal vi fortsette å være verdens ledende leverandør av alkoholfrie drikkevarer, må vi være ledende på innovasjon. PlantBottle®-prosjektet er et eksempel på dette, avslutter Rømmerud

Tema for årets Høstmøte i DLF er nettopp "Merkevare og innovasjon". DLF Innovasjonspris ble opprettet i 2007 for å sette fokus på produktutvikling og innovasjon blant merkevareleverandørene.

Årets Jury besto av Lars Kristian Lindberg, kategori- og innkjøpsdirektør i REMA 1000 Norge, Nina Veflen Olsen, seniorforsker ved NOFIMA, Bendik Samuelsen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI og Helge Hasselgård administrerende direktør i DLF.

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.