CRS Awards ble for første gang delt ut i Norge i forrige uke, og  Coca-Cola Enterprises Norge (CCEN) fikk tildelt CSR Awards 2013 for samarbeidet med miljøorganisasjonen ZERO. Samarbeidet ledet til beslutningen om at alle produkter som produseres i Norge tappes på PlantBottle™ flasker.

Samarbeidet mellom Coca-Cola Enterprises Norge (CCEN) og Zero Emission Resource Organisation (ZERO) har ført til at Norge er det første markedet i verden der Coca-Cola har erstattet alle ordinære plastflasker med mer miljøvennlige PlantBottleTM flasker i produksjonen.  Dette er første gang CSR Norge arrangerer CSR Awards i Norge, og prisen tildeles bedrifter som gjennom samarbeid med andre aktører har vist samfunnsansvar på en forbilledlig måte.

-  Dommerpanelets begrunnelse for tildeling av prisen CSR Awards 2013 i kategori store bedrifter til Coca-Cola Enterprises Norge og ZERO var at samarbeidsprosjektet representerer et viktig bidrag til å løse klimaproblematikk og gir betydelig reduksjon i CO2-utslipp. PlantBottleTMteknologien kan bidra til gode bærekraftige løsninger på sikt, og det er stort potensiale for positive ringvirkninger. Dommerpanelet fremhevet betydningen av at CCEN som selv er ledende på feltet vil påvirke andre i sektoren og få flere til å bruke teknologien, sier daglig leder Karsten Gjefle i CSR Norge.

Kriteriene for nominasjonen er at samarbeidsprosjektet er nyskapende, bidrar positivt til bærekraftig utvikling, har synlige positive effekter for samfunnet/miljøet og for bedriften selv.

Prisutdelingen ble gjennomført i samarbeid med CSR Europe nettverket for samfunnsansvar. I år var tema "Partnership, Innovation and Impact" og fokuset var på vellykkede prosjekter mellom bedrifter og ikke-kommersielle samarbeidspartnere.

Håper samarbeidet kan inspirere

-  Vi er stolte og ydmyke over å motta CRS Awards sammen med ZERO, og særlig i konkurranse med så mange sterke kandidater. Norge er det første markedet i verden hvor Coca-Cola har erstattet alle ordinære plastflasker med gjenvinnbare Plant Bottle-flasker, og samarbeidet med ZERO var viktig for at vi besluttet å ta dette viktige skrittet og ta i bruk vår mest miljøvennlige flaske i så stor skala, sier sjef for samfunnsansvar Rønnaug Vinje i Coca-Cola Enterprises Norge.

CCEN og ZERO begynte formelt samarbeidet om bioplast i 2010, da CCEN støttet finansieringen av ZEROs rapport om utslippsfri plast/bioplast.

-  For å nå våre klimamål må vi i gå fra produkter laget av fossile materialer over til fornybare råvarer. Bruk av plantebasert plast i emballasje er et viktig skritt i denne retningen, og det er svært positivt at Coca Cola går foran og tar i bruk bioplast. Det viser vei og inspirerer andre til å gjøre det samme, sier teknologiansvarlig i miljøstiftelsen ZERO, Marius Gjerset.

CSR Awards er støttet av Europakommisjonen og ledet av CSR Europe og det britiske CSR-nettverket Business in the Community (BITC).

Uavhengig dommerpanel

Søknadene til CSR Awards 2013 ble nøye vurdert av et uavhengig multi-interessent dommerpanel bestående av:

• Maria Gjølberg, seniorkonsulent Sustainability Risk Management, Det Norske Veritas
  • Martin Standley, seniorrådgiver, samfunnsansvarlige offentlige anskaffelser, Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi)
  • Stine Lise Hattestad Bratsberg, daglig leder, PURE CSR Consulting
  • Tonje Renate Rogstad Husa, prosjektleder, Thor Heyerdahl Institute

Sterke kandidater i årets CRS Awards

I tillegg til Coca-Cola Enterprises Norge og ZERO, var fire andre spennende CSR-samarbeid nominert i kategorien for store bedrifter:

• Aleris og Røde Kors: Førstehjelps APP
  • DNB, Kronprinsparets Fond og Røde Kors: Kurs i privatøkonomi
  • IKEA og WWF: Telysjakten
  • Nordic Choice Hotels og NAV Grünerløkka: Rekruttering av nyankomne flyktninger

CSR Norge ble delt ut den 16. mai i Den Norske Opera. Les mer om prisutdelingen og CSR Norge på CSR Norge sine nettsider (http://www.csrnorge.no/Nyheter/Seremoni-for-CSR-Awards-2013)

For mer informasjon om vinnerprosjektet, vennligst kontakt Rønnaug Vinje, sjef for samfunnsansvar i Coca-Cola Enterprises Norge, tlf: 986 55 559 / rvinje@cokecce.com

For mer informasjon om CSR Awards, vennligst kontakt Katja Khardikova, CSR-rådgiver i CSR Norge: tlf. 986 75 320 / katja@csrnorge.no

Mer informasjon om European CSR Awards: www.europeancsrawards.eu

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.