Torsdag 7. november var 12 nyutdannede og håndplukkede IT-studenter på besøk hos Coca-Cola Enterprises Norge på Robsrud for å få presentert selskapets internasjonale traineeprogram (University Talent Program - UTP). Coca-Cola Enterprises (CCE) er på jakt etter ledertalenter innen IT (Business technology), som kan være med på utvikle selskapets IT-funksjon i fremtiden.

-  Vi ønsker å finne de største talentene innen ledelse og IT da vi leter etter fremtidige ledere som kan gjøre en internasjonal karriere i selskapet, sier Hugh Doherty,  Director IT Strategic Initiatives i Coca-Cola Enterprises.

For å sikre at det er de mest motiverte og kvalifiserte studentene som blir invitert til denne prosessen, har CCE benyttet selskapet NovaAgentum for å identifisere gode kandidater. Kandidatene må ha store ambisjoner, ha god forretningsforståelse og være interessert i å jobbe i en internasjonal organisasjon. Programmet går over tre år der traineene vil jobbe på ulike prosjekter med base i Norge.

-  Vi mener dette er en stor mulighet for nyutdannede som er interessert i sammenhengen mellom forretningsstrategi og it-strategi, som ønsker å jobbe med endringsprosesser og som vil fortsette å lære. Vi gleder oss til å møte sterke, norske kandidater i tiden som kommer,  sier Doherty.

Coca-Cola Enterprises sitt traineeprogram er inne i sitt 5 år og har i dag to kvinnelige traineer i salgsavdelingen i Norge, 59 deltakere i programmet globalt og hadde totalt nesten 4000 søkere i 2012.

Søknadsfristen for traineeprogrammet er 30. november og valget av de nye traineene vil skje på nyåret etter en grundig utvelgelsesprosess.

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.