I februar i år offentliggjorde Coca-Cola Enterprises Norge (CCEN) at selskapet ville investere over 600 MNOK i en ny styrket forretningsmodell og nytt produksjonsutstyr for å erstatte dagens gjenbruksflasker med moderne gjenvinningsflasker.  Beslutningen skulle blant annet skape langsiktig verdivekst og  gi flere nye flasketyper å velge mellom.

- I dag er jeg stolt over å få lov til å starte opp en av verdens mest moderne produksjonslinjer for drikkevarer her på Lørenskog. Fra og med i dag vil alle halvliters produktene som produseres i Norge være tappet på vår hittil mest miljøvennlige flaske, PlantBottle flasken. Vi er det første markedet i verden hvor vi bruker PlantBottle flasken på alle produktene som er tappet i landet, sa administrerende direktør Ignace Corthouts.

11. september produserte Coca-Cola sin aller siste halvliters gjenbruksflaske her i Norge (flasker som brukes på nytt etter pant). I dag starter den offisielle produksjonen av gjenvinningsflasker (flasker der plasten gjenvinnes som nye flasker eller andre produkter etter panting). I de nye flaskene består opp til 22,5% av flasken av organisk plantemateriale.

Nå står den første produksjonslinjen for halvlitersflasker klar på fabrikken på Lørenskog. Coca-Cola Enterprises Norge har bygget om store deler av produksjonsanlegget for å gi plass til en verdens mest moderne produksjonslinjer. De nye flaskene kommer som små preformer som blåses opp på fabrikken, og komprimeres etter at de er pantet. Den store tappemaskinen kan produsere opp til 50.000  flasker drikke i timen, og bidrar til en betydelig reduksjon i bruk av av kjemikalier, vann og energi.

PlantBottle™ flasker– opptil 22,5 % organisk plantemateriale

Norge er det første markedet i verden hvor Coca-Cola erstatter alle ordinære plastflasker med gjenvinnbare Plant Bottle-flasker. Dette betyr at de vil være laget med opptil 22,5 % organisk plantemateriale, og med 25 % resirkulert materiale. Planteplasten er laget av bioetanol. Denne kommer fra sukkerrør og melasse, som igjen er biprodukter fra sukkerproduksjon i Brasil.

– Dette er første generasjon PlantBottle flaske. Målet vi jobber mot er at all ordinær plast i flaskene våre skal erstattes med resirkulert plast og plantebasert plast. På denne måten gjør vi oss mindre avhengig av fossile ressurser og reduserer klimautslipp knyttet til produksjon av plasten, sier Corthouts.

Selv om Norge er første land der alle flasker skal være PlantBottle™ flasker, er flasketypen også tatt i bruk i andre markeder etter at den ble lansert av Coca-Cola i 2009. I løpet av to år resulterte den nye flasken i en reduksjon av klimagassutslipp som tilsvarte 100 000 tonn.

Fortsatt viktig å pante!

De nye flaskene er fullt gjenvinnbare og støtter det eksisterende pantesystemet som opereres av Norsk Resirk.

-  Den største endringen finner vi på baksiden av panteautomaten.  Her blir flaskene komprimert og gjenvunnet til nye drikkeflasker. Derfor er det veldig viktig at alle fortsetter å pante, avslutter Corthouts.

Med CCEN sin beslutning gir totalvolumet av gjenvinnbare plastflasker grunnlag for å etablere et nytt gjenvinningsanlegg i Norge. Norsk Resirk skal derfor bygge nytt produksjonsanlegg på Fetsund som skal være i drift sommeren 2013.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Vibeke Hansen, assisterende direktør for eksternkommunikasjon, Coca-Cola Enterprises Norge AS, vhansen@cokecce.com, tlf: 99 01 33 49

Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Coca-Cola Enterprises Norge og Sverige, srommerud@cokecce.com, tlf: 90119985

Pressebilder:

Presserom med bilder og relaterte dokumenter: http://www.mynewsdesk.com/no/pressroom/coca-cola

Eller vår bildebank:: http://ccd.teknograd.no/  Brukernavn/ passord: presse/presse

Om Coca-Cola Enterprises Norge AS

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands. Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller se vår nettside for samfunnsansvar:http://cceansvar.no/ .