Coca-Cola Enterprises Norge startet denne uken opp Norges mest moderne produksjonslinje for drikkevarer, og er første marked i verden der alle flaskene i produksjonen er delvis laget av planter.

Coca-Cola har valgt ut Norge som det første landet i verden der alle flasker skal lages delvis av planteplast. Coca-Cola Enterprises Norge (CCEN) har bygget om store deler av produksjonsanlegget for å gi plass til et av verdens mest moderne produksjonanlegg. Når CCEN nå tar i bruk den nye produksjonslinjen for halvannenliters-flasker, har de erstattet alle gjenbruksflaskene i produksjonen i Norge med moderne gjenvinningsflasker.

Den nye flasketypen PlantBottle™ består av 25 prosent resirkulert plastmateriale, opp til 22,5 prosent biomateriale (plantebasert plast) og kun 52,5 prosent ny plast.

- Vi er stolte over å ha to av verdens mest moderne produksjonslinjer for drikkevarer i gang her på Lørenskog. Fra og med denne uken vil alle produktene som produseres i Norge være tappet på vår hittil mest miljøvennlige flaske, PlantBottle flasken. Vi er det første markedet i verden hvor alle flaskene i produksjonen delvis er laget av plantebasert plast, sier administrerende direktør Ignace Corthouts.

I september 2012 produserte Coca-Cola den første offisielle halvlitersflasken med Coca-Cola, og denne uken starter produksjonslinjen for halvannenliter. CCEN offentliggjorde for et år siden at selskapet ville investere over 600 MNOK i en ny, styrket forretningsmodell og nytt produksjonsanlegg på fabrikken på Lørenskog. Beslutningen ble fattet for å skape langsiktig verdivekst, gi flere nye flasketyper å velge mellom og effektivisere selskapets distribusjonsmodell.

PlantBottle™ flasker– opptil 22,5 % organisk plantemateriale

Planteplasten er laget av bioetanol. Denne kommer fra sukkerrør og melasse, som igjen er biprodukter fra sukkerproduksjon i Brasil. De nye flaskene kommer som små preformer som blåses opp på fabrikken, og komprimeres etter at de er pantet.

– Dette er første generasjon PlantBottle flaske. Målet vi jobber mot er at all ordinær plast i flaskene våre skal erstattes med resirkulert plast og plantebasert plast. På denne måten gjør vi oss mindre avhengige av fossile ressurser og reduserer klimautslipp knyttet til produksjon av plasten, sier Corthouts.

Selv om Norge er første land der alle flasker skal være PlantBottle™ flasker, er flasketypen også tatt i bruk i andre markeder etter at den ble lansert av Coca-Cola i 2009. PlantBottle flasken reduserer oljeforbruket per flaske med 30 prosent per flaske. I løpet av de to første årene flaskene var i bruk resulterte den nye flasken i en reduksjon av klimagassutslipp som tilsvarte 100 000 tonn.

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.