(Lørenskog/ Leeds, 25.6.2012) I dag løper fem norske hverdagshelter den olympiske fakkelstafetten før London 2012. Med på veien har de fått lykkeønskninger fra Andreas Thorkildsen, som også ledet juryen da KIWI og Coca-Cola kåret de verdige fakkelbærerne.

Vegard Killingland fra Sandnes/Oslo, Karen Høystad fra Lillehammer, Per Magne Lillenes fra Herøy, Anne-Karen Olsen fra Meråker/ Lunner og Roy Olav Moldstad fra Brumunddal løper i dag en distanse på 300 meter i Leeds i dag, på fakkelens vei gjennom Storbritannia før London-OL.

Coca-Cola har historie som OL-partner helt tilbake til Amsterdam-OL i 1928, og er samtidig tilrettelegger for OL-fakkelstafetten. Som følge av dette lanserte selskapet i fjor sommer en kampanje sammen med KIWI for å finne fem norske hverdagshelter som skulle hedres med hver sin plass i fakkelstafetten før London 2012. Kriteriet var at de gjennom sin lidenskap for idrett, musikk, kultur, eller annet, skulle inspirere og spre glede i sine lokalsamfunn.

Den dobbelte OL-vinneren Andreas Thorkildsen var juryformann når de nominerte skulle vurderes, og ga fakkelbærerne en ekte pep-talk i olympisk ånd på Toppidrettssenteret i forrige uke. Thorkildsen ønsket fakkelbærerne lykke til med sine OL-deltakelser, og takket dem for innsatsen i sine lokalmiljø.

Inspirasjon for nærmiljøet

– Med kort tid igjen til de Olympiske og Paralympiske Lekene i London 2012, er jeg svært stolt og glad for å følge de fem verdige representantene fra Norge mens de løper med OL-fakkelen. I Leeds i dag er det stor stemning og en egen supporterbuss fra Coca-Cola skal sørge for at våre fakkelbærerne får den støtten og jubelen de fortjener, sier Anne Marit Ihlen i Coca-Cola Norge.

– Alle de fem som har blitt plukket ut, er inspirerende personer for mange rundt seg i nærmiljøet. De sprer på ulike måter glede i sine lokalsamfunn. I dag får de selv skinne i lyset av OL-fakkelen, og det er en helt unik opplevelse å løpe med denne, fortsetter Ihlen.

Etter at kampanjen startet i fjor sommer, har det kommet inn et stort antall nominasjoner av hverdagshelter fra personer i deres omgivelser som mener de fortjener å bli hedret med å få løpe med OL-fakkelen. De fem vinnerne har enten inspirert andre gjennom sine sportslige prestasjoner, eller har gjort det mulig for andre å være aktive i lokalmiljøet som frivillige.

Representanter for den frivillige innsatsen

– Det har vært flott å få jobbe sammen med Coca-Cola om å anerkjenne og hedre disse personene, som virkelig er gode representanter for de mange hverdagsheltene vi har i Norge, sa Andreas Thorkildsen, under en omvisning på Toppidrettssenteret forrige uke:

– De er hver på sin måte verdige representanter for den frivillige innsatsen som legges ned i idretts-Norge hver eneste dag. Å kunne gi dem muligheten til å besøke Storbritannia under oppkjøringen til OL, og til å ta del i selve fakkelstafetten, er en flott måte å feire den innvirkningen disse fem har på sine nærmiljø og lokalsamfunn, avsluttet Thorkildsen.

Den olympiske ild og fakkelstafetten

Den olympiske ild er et symbol på de Olympiske Leker, og representerer fred, enhet og vennskap. Når den beveger seg rundt i Storbritannia i forkant av OL, er hensikten at den skal spre den olympiske ånd. Den tennes i en tradisjonell seremoni i Olympia i Hellas, før den ankommer Storbritannia 18. mai. Fakkelstafetten begynner så den 19. mai, og varer i 70 dager. Den går på tvers av hele Storbritannia og passerer hundrevis av steder før den ankommer London for å starte de olympiske sommerlekene når OL-ilden skal tennes den 27. juli. I dag er den altså i Leeds, og det er fem norske helter som løper de ærefulle etappene.

Se den offisielle nettsiden for fakkelstafetten her for mer informasjon og bilder, her kan man også følge fakkelen live: http://www.london2012.com/torch-relay/

For mer informasjon, vennligst kontakt:

• Vibeke Hansen, Assisterende direktør for eksternkommunikasjon i Coca-Cola Enterprises Norge, vhansen@cokecce.com, 99013349

• Anne Marit Ihlen, Market Activation Manager Coca-Cola Norge, aihlen@coca-cola.com, 97502667

Om Coca-Cola

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS, har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,32 milliarder kroner i 2010 og solgte  288,5 millioner liter drikke her til lands.