Viktigheten av væskebalanse

Væskebalansen er svært viktig for alle idrettsutøvere, enten man er amatør eller profesjonell – ikke minst for alle som løper. Lørdag 14. april gikk Powerade Sweat Session av stabelen på Bislett, i samarbeid med Fokus Bank Oslo Maraton. 170 deltakere stilte til start, og fikk gjennomført en personlig hydreringstest. testen er unik i sitt slag, og det er første gang i Norge at vanlige mosjonister kan ta del i en slik test. Resultatene i andre land har vært oppsiktsvekkende – forskning viser nemlig at det for mange er vanlig å erstatte kun 30 – 70 % av væsketapet i forbindelse med trening.

Pål Eggen var en av deltakerne på hydreringstesten. Han mistet 1,5 L væske i løpet av treningen, og målingen viste at han måtte drikke opp til 2 L væske i løpet av de nærmeste timene etter trening.

- Jeg har lurt på hvor mye væske jeg svetter ut gjennom trening, men dette var første gang jeg hadde mulighet til å få et faktisk svar på hvor mye jeg må drikke for å yte maksimalt. Det var en intens treningsøkt, og jeg ga maks den timen det varte. Jeg var overrasket over å se at jeg svettet 1,5 L, og må erstatte dette ved å drikke 2 L i løpet av de første timene etter trening, så Pål.

Pål er sikker på at kunnskapen han nå har om rett hydrering vil hjelpe ham med å nå målene han har satt seg for Raumerittet, Birkebeineren (på sykkel) og halvmaraton under Fokus Bank Oslo Maraton.

– Dette er styrkeprøver der man må ha kroppen med seg for å prestere optimalt. Jeg har vært bevisst på hydrering tidligere også, men dette var en skikkelig aha-opplevelse for meg, sier Pål.

Powerade Sweat Session

Alle mennesker har et individuelt svettenivå og hydreringsbehov. Frem til nå har dette vært vanskelig å måle for alminnelige idrettsutøvere. Testen deltakerne var med på har tidligere kun vært tilgjengelig for toppidrettsutøvere, som gjennom sitt profesjonelle apparat har kunnet måle hydreringen ved å måle urinnivå og konsentrasjon av mineraler. For første gang er gjorde Powerde det mulig for større grupper å måle nivåene sine. Testen er utviklet av hydreringsekspertene til den offisielle OL-sportsdrikken Powerade, sammen med ledende, eksterne forskere på hydrering.

Under Powerade Sweat Session møttes mosjonister og proffe utøvere for å få testet hva som er deres optimale væskebalanse – og hvordan det å opprettholde denne, hjelper dem å yte optimalt. Blant annet ble de målt på hvor mye de svetter gjennom ulike aktiviteter, og hvor mye væske som så må tilføres for å gjenopprette væskebalansen etter 60 minutters trening. Dette er nyttig for alle som liker å trene, men er samtidig en pangstart på sesongen for dem som nå begynner treningen frem mot Fokus Bank Oslo Maraton.

Underveis ga både løps- og utholdenhetsekspert Johan Kaggestad, og europeisk juniormester på 5000 meter, Karoline Bjerkeli Grøvdal, sine treningsråd til deltagerne. Ernæringseksperter, fysioterapeuter og Powerades egen hydreringsekspert var også til stede for å dele sin innsikt med deltakerne.

Om Coca-Cola

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS, har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,32 milliarder kroner i 2010 og solgte  288,5 millioner liter drikke her til lands.